• Vi vill behålla Systembolagets monopol.
  • Alkoholskatten är ett viktigt redskap för att hålla alkoholskadorna nere, därför vill vi behålla den.
  • Missbruksproblem kan upptäckas tidigt genom förebyggande arbete.
  • De med riskbruk ska få hjälp från sjukvården tidigt.

Alkohol är dyrt för samhället

Sjukvården ska ha ett tydligt uppdrag att arbeta förebyggande, och ta upp riskerna med alkohol. Det ska vara lätt att få hjälp från sjukvården att minska sin alkoholkonsumtion tidigt, innan ett riskbruk hunnit bli ett missbruk.

Ungdomar och alkohol

Ju senare unga börjar dricka alkohol, desto mindre är risken för alkoholproblem längre fram i livet. Därför är det viktigt med förebyggande arbete mot barn, ungdomar och föräldrar.

Ansvarsfull försäljning och servering

Insatserna mot langning och svartsprit ska vara tydliga, och vi tycker att restauranger och butiker som inte sköter åldersgränser ska bli av med sina tillstånd. Många våldsbrott sker på kvällar och nätter i anslutning till krogbesök. Därför är det viktigt att restauranger och andra uteställen är ansvarsfulla när de serverar alkohol.

Vi är öppna för gårdsförsäljning

En del öl-, vin- och sprittillverkare vill erbjuda försäljning av sina egna drycker, så kallad gårdsförsäljning. Liberalerna är för idén om det går att hitta en modell som inte hotar Systembolagets försäljningsmonopol.