Arbetare med slagborr krossar cement

A-kassa

Att bli av med jobbet ska inte innebära en livskris. En a-kassa för alla och en ny omställningspeng gör byten mellan jobb enklare.

Dagens A-kassa är en rest från en arbetsmarknad som inte längre finns. Man arbetade på det lokala bruket och gjorde det fram till pensionen. Idag flyttar vi mer och byter jobb oftare. För att kunna uppskatta den flexibiliteten behövs en stark och pålitlig a-kassa. Därför vill vi se en a-kassa med en stark grundtrygghet men som också uppmuntrar folk att söka nya arbeten.

Trygghet för alla

Det är viktigt att alla kan ta del av a-kassan när man byter jobb. Liberalerna vill därför att arbetslöshetsförsäkringen ska vara allmän och statlig. Dagens fragmentiserade system med olika a-kassor gör att vissa hamnar mellan stolarna. Det sociala skyddsnätet ska inte ha några maskor.

Att förlora jobbet ska inte innebära fattigdom. Med en allmän arbetslöshetsförsäkring kan alla vara säkra på att ett jobbyte inte innebär att hamna i en ekonomiskt dålig sits. För att man inte ska fastna i arbetslöshet ska försäkringen ge ett högt stöd i början och trappas av med tiden. Så säkerställer vi att ingen hamnar på pottkanten av att förlora jobbet samtidigt som det finns en morot för att hitta ett nytt.

För att anpassa arbetslöshetsförsäkringen till dagens arbetsmarknad bör arbetsvillkoret ersättas med ett inkomstvillkor. A-kassa skyddar mot förlorad inkomst och därför är det rimligt att rätten till ersättning är kopplad till faktisk lön och inte hur många timmar man var på jobbet innan man blev arbetslös.

En flexibel arbetsmarknad kräver balans i form av ökad trygghet. Därför välkomnar vi det omställningsstöd som arbetsmarknadens parter kommit överens om.  Grunden för vår välfärd är att alla är med och bidrar, då ska det också finnas en trygghet när jobben förändras.