Se alla

På lätt svenska

Här kan du läsa mer om

vad Liberalerna vill på lätt svenska.

 


 

Liberalism betyder frihet.

Liberalerna är ett parti i Sverige.

Vi bygger vår politik på liberalism.

 

Du ska få leva ditt liv som du vill.

Ditt kön ska inte spela roll.

Det ska inte spela roll var du är född.

Det ska inte spela roll vem du älskar.

 

Alla människor ska ha samma rätt

till frihet och trygghet.

 


 

Vi vill sänka skatten.

Det betyder att du får betala mindre skatt.

Då får du mer pengar kvar.

Du ska själv få bestämma

hur du använder dina pengar.

 

Vi försvarar yttrandefriheten.

Yttrandefrihet betyder att du

har rätt att säga vad du tycker.


Vi vill också ha bra lagar.

Lagarna ska göra samhället tryggt.

 


 

Skola och utbildning

Vi tycker att skolan är mycket viktig.

Barn som går i skolan i dag

är de som ska ta ansvar för Sverige i framtiden.

 

Därför vill vi ha:

– tydliga regler i klassrummet

– lugn så att elever kan tänka

– lärare med bra utbildning

– stöd till den som behöver hjälp

 


 

Integration och arbete

Integration betyder att människor

som flyttar till Sverige

ska bli en del av samhället.

 

I dag bor många människor

i områden med stora problem.

Många där har svårt att få jobb

och känner sig utanför samhället.

 

Vi vill minska problemen i dessa områden.

Vi vill:

– göra skolorna bättre

– ha ordning och trygghet

– att den som flyttar hit lär sig svenska

– sänka skatten för den som arbetar

– skapa fler jobb

 

Vi vill att fler människor ska arbeta.

Att arbeta är viktigt.

 

Simona Mohamsson

Liberalernas partiledare är Simona Mohamsson.

Hon är 31 år och kommer från Hisingen.

Simona arbetar med politik för att hon älskar Sverige

och tror på en förändring.

Frihet i vardagen.

Läs mer om liberal politik här