Liberalismen

Frihet måste försvaras

När vi säger att fler ska få jobba och försörja sig själva, för lugn och ro i en riktigt bra skola, rätt till assistans för människor med funktionsnedsättning eller i kampen mot hederskultur – då handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.

Liberalismens historia

• Hur allt började

Det liberala partiet i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. På den tiden var det många som vände sig emot idén att varenda medborgare skulle ha inflytande och yttrandefrihet – oavsett kön, inkomst och bakgrund. Tanken att varje människa ska vara fri att forma sitt liv har sedan dess legat till grund för all liberal politik.
  • Liberal feminism

Det är du som ska bestämma i ditt liv. Lära dig det du vill, välja ditt yrke, klä dig som du vill och älska den du vill. Du bestämmer över din kropp och har rätt att bli mött med respekt för den du är. Din lön, ditt jobb eller ditt föräldraskap ska inte bestämmas av ditt kön. Det är liberal feminism
Vad är liberalism?

Liberalism betyder frihet.

Liberalismen är en frihetsrörelse. Det hörs redan på själva ordet, bildat från latinets LIBER som betyder fri.