Om Liberalerna

Bra att veta, till exempel för skolelever

Här har vi samlat det viktigaste om Liberalerna på en sida. Använd gärna sökrutan längst ner om det är något du saknar, eller hör av dig till oss.

• Om oss

Det är vi som är Liberalerna

Vi är Liberalerna – Sveriges liberala parti. Vi vill ha en riktigt bra skola för alla barn, och en integrationspolitik som både ställer krav och skapar möjligheter.

Johan Pehrson har varit Liberalernas partiledare sedan april 2022.

På lätt svenskaOther languages
  • Partiprogram

Liberalernas program, rapporter och politiska underlag i olika frågor – för dig som vill läsa lite mer.

Partiprogram

Liberalismen är en frihetsrörelse. Det hörs  på själva ordet, bildat från latinets LIBER som betyder fri. De tidiga liberalerna kämpade för demokrati, i den franska revolutionen och i den svenska rösträttsrörelsen.

Frihet ska inte bara vara för de starkaste. Därför hjälps vi åt i ett samhälle och betalar välfärden tillsammans. Det är grunden för vad som brukar kallas socialliberalism.

Våra viktigaste frågor

Allt börjar med en bra skola

• Mer tid att lära. Fler timmar i viktiga ämnen och tioårig grundskola för alla elever. Nyanlända barn och unga kan behöva ännu mer tid.
  • Lugn och ro i alla klassrum. Lärare ska få mer utbildning och fortbildning i ledarskap, och ökade befogenheter att gripa in. Och alla lektioner ska vara mobilfria.
  • Heja lärarna. Höj lärarnas status med bättre karriärmöjligheter, högre lön och mer att säga till om.

Bättre integrationspolitik

• Språket är en nyckel in i det svenska samhället. Tidigare och bättre språkundervisning, mer tid i skolan för nyanlända barn och starkare incitament att lära sig svenska.
  • Enkla och riktiga jobb som ger fler en egen lön att leva på och en skola som ger alla barn förutsättningar att klara kunskapsmålen.
  • Krafttag mot hedersförtryck. Tydligare lagstiftning, strängare straff och ökad kunskap.
  • Återupprätta rättsstaten i förorten. Bekämpa kriminella gäng och religiösa moralpoliser som gör livet otryggt och inskränker friheten för människor i utsatta förorter och bostadsområden.

Andra viktiga liberala frågor

• Det ska löna sig att utbilda sig, jobba hårt och driva företag. Vi vill sänka skatterna.
  • Vi gillar valfrihet. Det ska finnas olika skolor, vårdcentraler och annan välfärd att välja på – både offentliga och privata alternativ.
  • Rädda assistansen. Rätten till personlig assistans ger människor med funktionshinder möjlighet att leva ett liv som andra. Stoppa neddragningarna.
  • De svåraste utmaningarna löser vi tillsammans. Vi måste samarbeta med andra länder för att hjälpa människor på flykt, klara klimathotet och skydda oss mot brottslighet och internationella hot. Vi vill att EU ska jobba ännu mer tillsammans och att Sverige ska gå med i Nato.

Vår blomma

Flera svenska partier har en blomma. Blåklinten var symbol för rösträttsrörelsen, och blev därför även det liberala partiets märke. Den enkla men vackra blomman sprider sig längs åkermark och dikesrenar över hela Sverige när sommaren är som vackrast. Blåklinten liknar ingen annan svensk växt, den kan växa sig meterhög och varje enskild blomma har ett alldeles eget utseende. Det är verkligen inte konstigt att vi liberaler är stolta över vår bakgrund, vår ideologi och vår blomma.

Vår historia

• Det liberala partiet i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. På den tiden var det många som vände sig emot idén att varenda medborgare skulle ha inflytande och yttrandefrihet – oavsett kön, inkomst och bakgrund. Tanken att varje människa ska vara fri att forma sitt liv har sedan dess legat till grund för all liberal politik.
  • Liberalerna (L) hette först Folkpartiet. Partiet bildades 1934 under namnet Folkpartiet genom en sammanslagning av riksdagspartierna Sveriges liberala parti och Frisinnade folkpartiet.
  • Från 1990 och 25 år framåt hette vi Folkpartiet Liberalerna. 2015 bestämde vi oss för att helt enkelt heta det vi är – Liberalerna.
  • Mejla oss gärna!

Här hittar du kontaktuppgifter till Liberalernas partistyrelse, riksdagsledamöter, EU-parlamentariker och personal.
    Vår presstjänst nås alltid för dig som är journalist på 070-854 90 20 (ej sms)
    Under Politik A-Ö du liberala svar på många olika frågor
    Liberalerna finns i hela Sverige. Högst upp på sidan kan du hitta Liberalerna där du bor.