• Vi vill behålla Systembolagets monopol.
  • Alkoholskatten är ett viktigt redskap för att hålla alkoholskadorna nere, därför vill vi behålla den.
  • Missbruksproblem kan upptäckas tidigt genom förebyggande arbete.
  • De med riskbruk ska få hjälp från sjukvården tidigt.

Vi använder din adress enbart för att skicka information om Liberalerna. Läs mer här.

Alkohol är dyrt för samhället

Sjukvården ska ha ett tydligt uppdrag att arbeta förebyggande, och ta upp riskerna med alkohol. Det ska vara lätt att få hjälp från sjukvården att minska sin alkoholkonsumtion tidigt, innan ett riskbruk hunnit bli ett missbruk.

Ungdomar och alkohol

Ju senare unga börjar dricka alkohol, desto mindre är risken för alkoholproblem längre fram i livet. Därför är det viktigt med förebyggande arbete riktat mot barn, ungdomar och föräldrar.

Ansvarsfull försäljning och servering

Insatserna mot langning och svartsprit ska vara tydliga, och vi tycker att restauranger och butiker som inte sköter åldersgränser ska bli av med sina tillstånd. Många våldsbrott sker på kvällar och nätter i anslutning till krogbesök. Därför är det viktigt att restauranger och andra uteställen är ansvarsfulla när de serverar alkohol.

Vi är öppna för gårdsförsäljning

Det finns allt fler lokala och småskaliga producenter av till exempel öl och vin. Liberalerna tycker att det bör vara tillåtet för dem att sälja sina egna produkter där de tillverkas, så kallad gårdsförsäljning, på villkor att det går att hitta en modell som inte hotar Systembolagets roll.