Enkla jobb

Alla som kan arbeta ska ha ett jobb. Det är grunden för vår gemensamma välfärd och individens egenmakt.

Den största klyftan i vårt samhälle går mellan de som har ett jobb och de som inte har det. Under nuvarande regering har långtidsarbetslösheten ökat och Sverige fått Europas fjärde högsta arbetslöshet.  Det behövs sänkta skatter så det alltid lönar sig att arbeta och nya enkla jobb så fler kan komma i arbete.

En egen lön ger frihet

Att ha ett jobb att gå till är att vara en del av samhället. Det är i våra fikarum, kontor och mötesrum som Sverige växer.

Ska fler få friheten att ha en egen lön måste det finnas jobb också för den som saknar utbildning, erfarenhet och kontakter. Vi vill införa en ny anställningsform med något lägre ingångslön och avskaffade arbetsgivaravgifter för unga och nyanlända. Vi kallar det för vad det är: ett inträdesjobb.

Det arbetsrättsliga skyddet för anställningsformen motsvarar en provanställning och lönen är 70 % av lägstalönen inom branschen. Inträdesjobbet ska göra det lättare för den anställde att debutera på den vanliga arbetsmarknaden.

I dag löner det sig inte att gå från bidrag till jobb. Vi vill ställa krav på att den som får försörjningsstöd också deltar i praktik och utbildning. Samtidigt föreslår vi generösa skattesänkningar för att den som arbetar ska få behålla en större andel av sin lön. Det är riktiga jobb, företagande och tillväxt som är vägen till egenmakt för fler.