
Miljö och klimat
Klimatet ska räddas - utsläppen måste minskas
Vi vill ha en grön omstart av Sverige genom åtgärder som kortar vägen till ett klimatvänligt samhälle. Vi vill ha ett Sverige som är det mest hållbara i världen, där vi bygger hinder för klimatutsläpp och river hinder för klimatvänlig teknik. Kunskap måste sättas före tyckande. Tidiga insatser ger störst effekt.
Klimatförändringarna ger extremare väder och allvarligare naturkatastrofer, både i Sverige och i resten av världen. Påverkan på oss människor riskerar att bli omfattande. De ekonomiska effekterna av påverkan på ekosystemen och av naturkatastrofer är redan påtagliga. När torka, hetta och stigande havsnivåer gör områden på jorden obeboeliga ökar migrationen vilket kan leda till geopolitiska spänningar.

Genom nya innovationer kan klimatmålen uppnås
Vi tror på människans förmåga att lösa problem. Vetenskap, teknikutveckling och tillväxt möjliggör lösningar på dagens miljö- och klimatproblem. Digitaliseringen och delningsekonomin banar väg för nya konsumtionsmönster och beteenden. Liberal miljö- och klimatpolitik handlar därför om ansvarstagande utifrån innovativa och marknadsekonomiska principer. Det är människors innovationsförmåga, inte politiker eller förbudspolitik, som driver fram smarta hållbara lösningar. Politikens roll är att ge innovatörer långsiktiga spelregler och incitament.
Liberalernas miljö-och klimatpolitik

Flyget
Flyget är avgörande för människors mobilitet och företagens utveckling. Sverige ska driva på för införandet av en europeisk flygskatt som beskattar den miljöpåverkan flygplanet har. I Sverige vill vi se differentierade landningsavgifter beroende på flygplanets bränsle. Bromma flygplats bör behållas och Arlanda flygplats utvecklas. Marktransporterna till flygplatserna måste bli mer miljövänliga, t ex genom att de flyttas över till järnväg.
Jordbruk, jakt och fiske

Miljöbilar
Vi är inte emot bilar. Bilar skapar frihet och i vårt avlånga land är resor mellan arbete och hem nödvändiga. I mindre kommuner och på landsbygden finns ibland inte förutsättningar för utbyggd kollektivtrafik och där är bilen en nödvändighet för att till exempel ta sig till jobbet. Det är inte bilen utan utsläppen från bensin och diesel som är problemet.