Anteckningsblock, dokument och mappar staplade på hög.

Skatter

Skattesystemet ska vara utformat så att det gynnar flit, ambition och utbildning. När det är mer attraktivt att arbeta, investera och starta företag får vi en större kaka att dela på.

För att kunna bygga en stark gemensam välfärd behöver vi betala skatt. Det är så vi kan se till att det finns lärare i klassrummen, läkare och sjuksköterskor på vårdcentralerna och poliserna på torgen. Dagens skattesystem har delar som motverkar det som bygger välståndet. Ju fler som arbetar och startar företag, desto fler kan bidra till vårt gemensamma. Därför behöver vi återinföra arbetslinjen.

Det ska löna sig att arbeta

1,3 miljoner svenskar försörjer inte sig själva och långtidsarbetslösheten biter sig fast. Vi liberaler vill ge makt till individen att stå på egna ben. Ingen som kan arbeta ska tvingas vara beroende av staten eller någon annan för sin försörjning. Det är därför viktigt att den som arbetar får lön för sin möda. Det ska alltid löna sig att gå från bidrag till jobb och egenförsörjning. Genom att ta sig till jobbet tar man sig också in i samhället och kan bli en del av samhällsgemenskapen. Det är den bästa integrationsmotorn.

Det är viktigt att man får forma sin egen framtid. Den som tar ansvar för sin ekonomi ska inte straffas av för höga skatter. Därför behöver skatterna för sparande sänkas. Genom att öka möjligheterna att spara ger det individen egenmakt. Med ett eget ekonomiskt kapital har man möjligheten att lämna den destruktiva relationen, byta från jobbet där man inte uppskattas eller starta företaget man alltid drömt om.

En liberal klimat- och miljöpolitik kombinerar frihet och välfärd med omtanke för vår planet. Grön skatteväxling innebär att den som smutsar ner får betala mer samtidigt som fler tjänar på att jobba och bidra till vår gemensamma välfärd. På det sättet drivs även företagen mot grön innovation.