Utlandssvenskar

Det ska vara enkelt för dig som svensk att flytta utomlands, men också lätt att flytta hem. Livet som utlandssvensk ska vara enkelt när det gäller flytt, byråkrati och välfärdssystem.

Svenskar har i alla tider sökt sig utomlands, och på samma sätt har människor från andra länder kommit till Sverige. Sveriges framgångar bygger på internationella kontakter. Det ska vara enkelt att flytta utomlands för att jobba, studera eller bilda familj, men också lätt att återvända till Sverige. Välfärdssystemen ska fungera för dig som flyttar mellan länder.

Liberal politik för utlandsboende

Det ska vara enkelt att ha att göra med svenska myndigheter även om man är bosatt i utlandet. Liberalerna vill att det ska finnas bra e-tjänster som underlättar kontakten med svenska myndigheter, även när man som utlandsboende exempelvis behöver intyg av olika typer.

De svenska utlandsskolorna ska hålla hög kvalitet och följa svensk läroplan. Undervisningen ska ske på svenska och avgifterna får inte vara oskäligt höga. Det måste också bli enklare att tillgodoräkna sig utländska studier i en svensk examen för att få fler svenska studenter att våga ta steget ut i världen.

Vi tror på internationellt samarbete och vill att det ska vara enklare att resa, arbeta och driva företag i andra länder. Liberalerna var det första parti som sade ja till svenskt medlemskap i Nato, och vi är glada över att målet nu är i sikte. Vi vill fördjupa samarbetet i EU och införa den euron också i Sverige, vilket bland annat skulle underlätta för den som bor utomlands eftersom osäkerheter kring växelkursen försvinner. Alla utlandssvenskar ska ha samma rätt att ta med sin familj – därför vill vi att EU:s familjebegrepp fullt ut inkluderar även regnbågsfamiljer.

Bara drygt 32 procent av utlandssvenskarna använder idag sin rösträtt. Det är alldeles för få. Liberalerna vill underlätta för dig som utlandssvensk att rösta, till exempel genom bättre öppettider på ambassader och tydligare information om reglerna för att rösta.