• Vi vill ha kvar public service-mediernas oberoende ställning.
  • Avskaffa tv-licensen och ersätt med en avgift som alla betalar

Vi använder din adress enbart för att skicka information om Liberalerna. Läs mer här.

FRIA OCH OBEROENDE MEDIER

Fria och oberoende medier som granskar den politiska makten är avgörande i varje demokrati. Liberal mediepolitik innebär att staten garanterar full frihet för medieföretag i konkurrens samtidigt som den stöttar public service och kvalitetsproduktioner. Public service ska erbjuda både det som är allvarsamt och undersökande, men också det mer lättsamma. Utöver det ska bevakningen av vår omvärld utvecklas.

FINANSIERINGEN AV PUBLIC SERVICE

Liberalerna tycker att den nuvarande finansieringen av public service via TV-avgifter är omodern. Vi vill att den ska ersättas av en avgift som betalas av alla vuxna som har en inkomst.

FÖRSVARA DET FRIA ORDET

Den svenska tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen ska upprätthållas mot europeiska rättstraditioner med mindre heltäckande konstitutionellt skydd för det fria ordet. Vi vill också inrätta en fristående fond för att stödja granskande journalistik. Presstödet ska göras om till ett stöd för lokal granskande kvalitetsjournalistik.