• Stärk högkostnadsskyddet
  • Satsa på abonnemangstandvård
  • Bättre tandvård för äldre

Vi använder din adress enbart för att skicka information om Liberalerna. Läs mer här.

Stärk högkostnadsskyddet

Högkostnadsskyddet behöver stärkas. Idag måste alla betala tandvårdskostnader upp till 3 000 kr ur egen ficka, sedan hälften upp till 15 000 kr. Över 15 000 kronor får man 85 procent bidrag. Vi vill sänka beloppsgränserna så att man bara behöver betala 2 500 kr på egen hand, och hälften upp till 14 500 kr. I takt med att samhällsekonomin tillåter vill vi fortsätta att ge mer stöd till dem som behöver tandvård.

Abonnemangstandvård (så kallad frisktandvård hos folktandvården) skyddar patienter mot obehagliga överraskningar i form av dyra tandläkarräkningar, samtidigt som det lönar sig för tandvården att arbeta förebyggande. Liberalerna vill att det ska ingå i högkostnadsskyddet, så att den som får höga avgifter på grund av tandproblem inte behöver betala allt själv. Vi tycker att det är viktigare att sänka kostnaderna för dem som har stora tandproblem, än att ge gratis tandvård till unga vuxna som regeringen gör.

Bättre tandvård för äldre

Frisk mun och friska tänder är viktiga för hälsan och självkänslan. För bara någon generation sedan hade få av de äldsta några tänder kvar. Idag har de oftast tänderna i behåll, men samtidigt många tandproblem. Hemtjänst och äldreboenden behöver kunskaper och resurser att hjälpa äldre med munhygienen.