• Reglerna för religiösa förskolor och friskolor ska skärpas.
  • Ett stopp för nya religiösa friskolor införs och befintliga religiösa skolor ska inte kunna utökas.
  • Religiösa inslag ska vara frivilliga och får inte vara en del av undervisningen.
  • Könsuppdelade lektioner kan aldrig motiveras av ideologiska, religiösa eller kulturella skäl.

Vi använder din adress enbart för att skicka information om Liberalerna. Läs mer här.

Ingen religiös påverkan i skolan

Alla barn och unga ska slippa påtvingad religiös och politisk påverkan i skolan. Eleverna ska ges en allsidig bild av alla religioner och politiska ideologier för att själv kunna ta ställning och bilda sig en egen uppfattning.

Skärpta regler för religiösa friskolor

Religiösa friskolor grund bli allt fler vilket riskerar att öka segregationen. Liberalerna vill införa ett stopp för nya religiösa förskolor och friskolor och att befintliga religiösa förskolor och friskolor inte ges tillstånd att utöka antalet elever. Skolinspektionen ska ges ett särskilt uppdrag att granska skolor med religiösa inslag samt friskolor som drivs av ideella föreningar och trossamfund.

Ökat kommunalt ansvar för religiösa förskolor

Kommuner bör få rätt att stoppa nya religiösa förskolor om de riskerar att motverka integrationen. Kommunerna måste förbättra tillsynen av fristående förskolor, inklusive religiösa, så att de arbetar utifrån läroplanens mål samt håller en hög pedagogisk kvalitet.

Inga könsuppdelade lektioner

Religiösa inslag ska vara frivilliga och får inte vara en del av undervisningen. Könsuppdelade lektioner ska endast kunna motiveras av pedagogiska skäl. De får inte vara permanenta och ska aldrig kunna motiveras av ideologiska, religiösa eller kulturella skäl.