Två polisbilar i Vällingby centrum

Polisen

Poliserna måste bli många fler – både i städerna och i glesbygden. Det är helt nödvändigt för att öka tryggheten och bekämpa brott som i dag lämnas outredda.

Jämfört med andra länder i Europa har Sverige mycket få poliser i förhållande till vår folkmängd. Det är helt ohållbart. Varje gång polisen lägger ner en brottsutredning av tidsbrist är det ett svek mot brottsoffret. Utbyggnaden av polisen måste fortsätta så att vi på sikt kommer upp samma polistäthet som i Europa. Det betyder 30 000 poliser jämfört med dagens drygt 21 000.

Sverige behöver fler poliser

Utan polis och domstolar blir det den starke som vinner. Verklig frihet förutsätter också att alla kan leva i trygghet och att du vet att du får hjälp när det behövs. Rättsstaten är en liberal uppfinning. Men i dag är Sveriges poliskår alldeles för liten i förhållande till vår folkmängd och dagens grova brottslighet. Runt om i Sverige har det blivit sällsynt att se polisbilar, samtidigt som kriminella gäng är maktfaktorer i utsatta områden.

Liberalerna vill bygga ut polisen så att Sverige får samma polistäthet som resten av Europa. Det betyder 30 000 poliser jämfört med dagens drygt 21 000. Utbyggnaden ska stärka polisens närvaro i hela Sverige.

För att fler ska drömma om att bli polis måste villkoren bli bättre och lönerna höjas ordentligt. Liberalerna vill öronmärka pengar för en särskild lönesatsning. Den interna byråkratin måste kapas.

Den grova organiserade brottsligheten är mycket allvarlig. Vi vill öka de nationella resurserna för att bekämpa denna brottslighet var den än dyker upp. Dessutom måste det europeiska samarbetet byggas ut. Vi vill att EU:s polissamarbete Europol utvecklas till en stark kraft mot gränsöverskridande grov brottslighet – ett Europas FBI.