Bebisfot i säng med vita lakan

Assisterad befruktning

Förenkla för alla sorters familjer att bli till

Alla familjer är lika värda. Det är bra att ensamstående och lesbiska har rätt att göra assisterad befruktning och vara föräldrar på samma villkor alla som andra. Vi vill också tillåta värdmoderskap utan kommersiellt syfte i Sverige.

Liberalerna vill:

• Sverige ska tillåta värdmoderskap utan ersättning
  • Förenkla reglerna för bekräftande av föräldraskap

Självklart att familjer ser olika ut

Liberalerna har gått i täten för att samkönade par och ensamstående ska ha samma möjlighet att adoptera som olikkönade par. Så långt har vi lyckats. Däremot är det fortfarande krångligt för en kvinna som lever med en annan kvinna att erkännas som barnets andra förälder. Vi vill att reglerna för bekräftelse av föräldraskap ska vara lika för alla par.

Ja till Värdmoderskap och assisterad befruktning

Det har blivit vanligare att barn kommer till genom värdmoderskap (även kallat surrogatmoderskap). Då tar en kvinna emot ett befruktat ägg och föder barnet utan att själv räknas som barnets mor. Vi tycker att det är bra så länge det inte innebär risker för barnet eller av kvinnan utnyttjas. Liberalerna tycker att värdmoderskap ska tillåtas i Sverige så länge att det inte sker kommersiellt.