• Frihet är också att vara trygg där du bor. Det behövs många fler poliser både i storstäderna och på landet, och dessutom trygghetsvakter på gator och torg.
  • Om fler ska vilja bli poliser, behöver lönerna höjas ordentligt. Den genomsnittliga polislönen ska upp med 4000 kronor.
  • Socialtjänst och polis ska ingripa snabbt när en ung människa hamnat snett.
  • När omvärlden är osäker måste försvaret stärkas rejält. Och ensam är inte stark. Sverige ska bli medlem i Nato.

Vissa saker måste bara fungera

Den som är rädd, är inte fri. Det vet alla som skyndat hem från sista bussen med nyckelknippan mellan fingrarna och andan i halsen. Eller som har väntat på en polis som inte kunde komma just dit, just då. Det vet också våra grannar i Baltikum, Vitryssland och Ukraina, där varje nyhet från Kreml kan betyda skillnaden mellan självständighet och förtryck.

Vissa saker måste bara fungera – människors säkerhet till exempel. Ingen ska behöva se sin trygghet försvinna för att kriminaliteten tar över där de bor. Varenda människa ska kunna lita på att ambulansen kommer fram när det behövs, och inte tvingas vända därför att någon kastar sten. Polisen måste finnas och fungera överallt, i hela Sverige, för att försvara friheten och tryggheten.

Fler poliser, med bättre betalt

Det behövs många fler poliser i hela Sverige, för att försvara friheten och tryggheten. Och de behöver få bättre betalt. Redan nu ska fler poliser få lämna kontoret och jobba ute bland människor. Mycket av skrivbordsjobbet kan göras av andra.

I väntan på fler poliser, vill vi ge kommunerna pengar för att anställa trygghetsvakter som kan öka säkerheten på de tider och platser där det är som stökigast.

Frihet måste försvaras

Vi kan inte heller ha så stora revor i Sveriges säkerhet att vår frihet kan hotas på riktigt – samtidigt som omvärlden är mer osäker än på länge. Det behövs mer pengar till försvaret, men också mer samarbete. De tuffaste utmaningarna klarar vi inte på egen hand. Sverige ska gå med i Nato.