• Skärpta straff för hedersbrott och totalförbud mot barnäktenskap.
  • Utveckla föräldraförsäkringen så att det blir lättare att både vara förälder och jobba. Behåll tre öronmärkta månader för varje förälder.
  • Upp med lönerna i kvinnodominerade yrken. Det ska löna sig att studera – även för kvinnor.
  • Inför en samtyckesregel i sexualbrottslagstiftningen.
  • Öka skyddet för kvinnor som utsätts för våld av sin partner.
  • Mer jämställda pensioner genom att en större del av pensionsrätterna delas vid skilsmässa.
  • Stora arbetsplatser ska göra lönekartläggningar årligen för att motverka ojämställda löner.

Vi använder din adress enbart för att skicka information om Liberalerna. Läs mer här.

Mycket kvar att göra

Det här är liberal feminism: att varenda människa ska ha möjlighet att styra sitt liv. Och det har vi tagit strid för sedan liberaler slogs för kvinnors rösträtt. Vi är stolta över att Sverige har blivit ett av världens mest jämställda länder. Men fortfarande finns mycket kvar att göra.

Stoppa hedersförtrycket

Att känna vinden i håret, ta bussen till stan och träffa vänner – det är en frihet som de flesta i Sverige tar för självklar. Men mitt ibland oss lever unga människor under förtryck i hederns namn. Flickor kontrolleras hårt av sin omgivning, och självutnämnda moralpoliser bestämmer vilka som får röra sig ute, hur man ska gå klädd och vem man får älska.

Vi vill ha ett Sverige där människor med alla möjliga olika ursprung, religioner och traditioner lever sida vid sida. Många har sökt sig hit av längtan efter jämställdhet och frihet, men andra tar med sig värderingar som inte har någon plats i ett modernt samhälle. Då måste det vara glasklart vad som gäller. Hederskulturen ska bekämpas av både skolan, socialtjänsten och polisen. Varenda människa som växer upp i Sverige har samma rätt att tänka, tro, leva och älska som hen vill.

Upp med kvinnolönerna

Fortfarande tjänar en kvinna nästan 4 miljoner kronor mindre än en man under sitt yrkesliv. Lönerna måste upp i kvinnodominerade yrken, t.ex. genom karriärtjänster och fler arbetsgivare. Och deltidsfällan måste skrotas.

Vi säger nej till vänsterns förslag om att stoppa privata alternativ i välfärden. Ett stopp skulle slå hårt mot företagare och anställda i den kvinnodominerade välfärdssektorn. I dessa företag finns dessutom särskilt många kvinnliga ledare och chefer.

Det behövs fler kvinnor där pengarna finns och fler män där barnen är. Utveckla föräldraförsäkringen så att det blir lättare och mer självklart att dela lika.

Stoppa mäns våld mot kvinnor

Förra året anmäldes 13 000 våldtäkter. På skyddade boenden sover varje år kvinnor och barn 80 000 nätter på flykt. Det här kan ingen acceptera. Vi vill ha resurser till mer förebyggande arbete, och att fler som förföljer sin expartner ska få elektronisk fotboja. Vi vill ge landets kvinnojourer långsiktiga och rimliga ekonomiska villkor.

Bekämpa fördomarna

Jämställdheten börjar i barndomen. Växer vi upp under olika villkor, kommer vi att ha olika villkor också som vuxna. Därför måste vi också kunna se vilka effekter som normer och värderingar får för jämställdheten. Omgivningens åsikter och gamla invanda könsroller får inte sätta stopp för friheten att bestämma över sitt eget liv. För varje kille och tjej som tror att de måste följa gamla spår ska skolan visa att man kan välja sin egen väg och bryta könsmönster.