Jämställdhet och feminism

Liberal feminism utgår från individen. Det är du som ska bestämma i ditt liv, fri från könsorättvisor och förlegade normer.

Liberal feminism är att varenda människa ska ha möjlighet att styra sitt liv. Och det har vi tagit strid för sedan liberaler slogs för kvinnors rösträtt. Vi är stolta över att Sverige har blivit ett av världens mest jämställda länder. Men fortfarande finns mycket kvar att göra.

Långt kvar till jämställdhet

Att känna vinden i håret, ta bussen till stan och träffa vänner – det är en frihet som de flesta i Sverige tar för självklar. Men mitt ibland oss lever unga människor under förtryck i hederns namn. Många nya svenskar har sökt sig hit av längtan efter jämställdhet och frihet, men andra tar med sig värderingar som inte har någon plats i ett modernt samhälle. Då måste det vara glasklart vad som gäller. Hederskulturen ska bekämpas av både skolan, socialtjänsten och polisen.

Förra året anmäldes 13 000 våldtäkter. På skyddade boenden sover varje år kvinnor och barn 80 000 nätter på flykt. Det här är oacceptabelt. Vi vill ha resurser till mer förebyggande arbete, och att fler som förföljer sin expartner ska få elektronisk fotboja. Vi vill ge landets kvinnojourer långsiktiga och rimliga ekonomiska villkor.

Fortfarande tjänar en kvinna nästan 4 miljoner kronor mindre än en man under sitt yrkesliv. Lönerna måste upp i kvinnodominerade yrken, t.ex. genom karriärtjänster och fler arbetsgivare.

Jämställdheten börjar i barndomen. Omgivningens åsikter och gamla invanda könsroller får inte sätta stopp för friheten att bestämma över sitt eget liv. För varje kille och tjej som tror att de måste följa gamla spår ska skolan visa att man kan välja sin egen väg och bryta könsmönster.