Slå vakt om aborträtten och rättsstaten

EU får aldrig vara en bankomat för auktoritära och korrupta regimer. Skärp sanktionerna mot länder som kränker pressfrihet, HBTQI-rättigheter och rättsstaten. Liberalerna vill att aborträtten grundlagsskyddas i hela EU.

Europa är världens friaste kontinent, men flera av de friheter vi tar för givna är hotade. Flera EU-länder inskränker rättsstaten, begränsar utrymmet för fria medier och civilsamhället. Antisemitismen och extremismen växer. På flera håll i Europa har restriktiva abortlagar införts. De högernationalistiska krafter som drivit på denna utveckling hotar i förlängningen hela EU-samarbetet. Tack vare initiativ från liberaler i Europa är det numera möjligt att dra in bidrag till länder som kompromissar med rättsstatens principer.

Liberalerna vill stärka kontrollen av hur EU:s grundvärden respekteras. Länder som inte motarbetar korruption eller lever upp till de gemensamma värderingarna måste mötas av tydliga konsekvenser. Vi var det första partiet att kräva ett grundlagsskydd av aborträtten och tack vare vårt arbete i regeringen kommer aborträtten inom kort att grundlagsskyddas här i Sverige. Nu vill vi att den grundläggande rätten till fri och säker abort garanteras i alla EU-länder.

Liberalerna vill:

• Skapare granskning av hur varje medlemsland respekterar EU:s grundvärden
  • Gör det möjligt att snabbare dra in EU-stöd – och rösträtten – för länder som kränker rättsstaten och medborgarnas rättigheter eller inte motarbetar korruption
  • Grundlagsskydda aborträtten i hela EU – skriv in rätten till abort i stadgan för grundläggande rättigheter
  • Totalförbud mot barnaga och hedersförtryck i hela EU
  • Stärk diskrimineringsskyddet för hbtqi-personer
  • Gemensamma krafttag mot extremism och antisemitism