Europeiskt djurskyddspris till Marit Paulsen

Onsdag 21 maj 2014

Marit Paulsen har tilldelats ett europeiskt pris i kategorin ”Politiker som kämpar för bästa möjliga djurskydd”, av Eurogroup for Animals – Europas ledande djurskyddsfederation som bland sina 40 medlemsorganisationer från olika länder bl a räknar Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Marit Paulsen tilldelas priset för sitt ”enastående arbete för att tillförsäkra djurskydd och djurens välfärd inom EU:s lagstiftning” och för att hon ”bidragit med mycket övertygande resultat och gjort en positiv skillnad för flera miljoner djur”.

– Det är förstås fantastiskt roligt när de som verkligen berörs av mina förslag, på detta sätt vill uttrycka sin uppskattning. Då känns det ju att man gör skillnad på riktigt, säger en glad och stolt Marit Paulsen.

– Mycket har åstadkommits för djuren i Europa de senaste åren, men mycket återstår. Vi måste skärpa kontrollerna och se till att den europeiska djurskyddslag som jag föreslagit äntligen blir verklighet. Men framförallt måste vi får ner antibiotikaanvändningen till svenska nivåer, och det är bråttom: Människor dör nu i Danmark av resistenta bakterier som finns hos grisar som fått medicin istället för omsorg!

Priset kommer att delas ut på en stor djurskyddskonferens i Bryssel den 18 juni.