Det började med rösträtten

Det liberala partiet i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. På den tiden var det många som vände sig emot idén att varenda medborgare skulle ha inflytande och yttrandefrihet – oavsett kön, inkomst och bakgrund. Tanken att varje människa ska vara fri att forma sitt liv har sedan dess legat till grund för all liberal politik.

Liberalism betyder frihet

Liberalismen är en frihetsrörelse. Det hörs redan på själva ordet, bildat från latinets LIBER som betyder fri.

Hundratals år av frihetskamp

Liberaler har i alla tider tagit strid för kunskap, öppenhet och varje människas frihet. Nu är det viktigare än på länge.

En blomma med betydelse

Flera svenska partier har en blomma som symbol. För Liberalerna är det blåklinten som gäller. En del tycker att den är ett ogräs som bör utrotas. Men vi tycker att blomman är vacker och en prydnad för svensk kultur.

Det liberala partiet i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. Blåklinten var symbol för rösträttsrörelsen, och blev därför även partiets märke.

Den enkla men särpräglade blomman sprider sig längs åkermark och dikesrenar över hela Sverige när sommaren är som vackrast. Blåklinten liknar ingen annan svensk växt, den kan växa sig meterhög och varje enskild blomma har ett alldeles eget utseende.
Det är verkligen inte konstigt att vi liberaler är stolta över vår bakgrund, vår ideologi och vår blomma.