Sverige ska inte glida isär

Jan Björklunds sommartal i Göteborg

Söndag 27 augusti 2017

– Sverige är nu ett land där klyftorna växer mellan de som är födda här och de som har flytt hit. En ny underklass växer fram. De rödgröna har inte svaren utan de går i LO:s ledband. Men vi liberaler kommer inte att ge oss. Sverige ska inte glida isär. Sverige ska hålla ihop.

Det sade Liberalernas partiledare Jan Björklund i sitt sommartal i Göteborg på söndagen som handlade om de växande klyftorna.

Jan Björklund tog sin utgångspunkt i hur en flicka och en pojke kan kliver på spårvagnen vid Brunnsparken i Göteborg, och åka åt varsitt håll – till Örgryte på andra sidan älven, eller med femmans spårvagn till Biskopsgården. Och hur det är en resa där livschanserna ökar åt ena hållet, men minskar åt det andra. där framtidsutsikterna stiger åt ena hållet, men sjunker åt det andra.

– De klyftorna sliter isär vårt land, sade Jan Björklund. För oss liberaler är det detta som valet 2018 handlar om.

Jan Björklund talade också om sin egen uppväxt i ett arbetarhem i Skene, och vad skolan och lärarna betytt för hans möjlighet att göra en klassresa.

–  Om mina lärare hade sagt, som Gustav Fridolin, att idealet är eleverna själva ska bestämma, om de sagt att vi själva skulle ta ansvar för vårt lärande, så hade jag och mina kompisar inte läst en enda bok.

I talet tog Jan Björklund upp Liberalernas idé om enkla jobb för nyanlända och unga, som nu blivit allianspolitik med förslaget om inträdesjobb. Han frågade publiken hur många som mindes sitt första jobb och hur många som hade kvar samma jobb idag, och konstaterade:

– Det är ju just så det fungerar. Det första jobbet är biljetten in. Får man aldrig det första jobbet får man sen inte andra jobb heller. Det fungerar likadant för lågutbildade nyanlända. Det är därför vi föreslår inträdesjobb för de många som kommer hit utan utbildning och språkkunskaper. Under de första fem åren i Sverige, 70 procent av dagens lägstalöner. Alternativet i dag är ofta långvarigt bidragsberoende och utanförskap. Men den moderna socialdemokratiska klasskampen handlar om att se till att de som har ett jobb behåller det, istället för att också se till att de som inte har ett jobb får ett.

Läs hela talet här.