Ge ukrainska flyktingar rätt till SFI

Onsdag 16 mars 2022

För två veckor sedan aktiverade EU massflyktdirektivet. Det innebär att Sverige ska erbjuda personer från Ukraina tidsbegränsat uppehålls- och arbetstillstånd inom EU. Ukrainska flyktingar har däremot inte rätt till svenska för invandrare, SFI. Det är Liberalerna kritiska emot.

Vi vet inte hur länge de ska vara här, men vi vet att de får uppehållstillstånd på ett år och under den tiden kan de få bra kunskaper i svenska. Det är bra oavsett om de ska stanna här eller återvända, både för deras välmående och för det här landet om de ska jobba här, säger Robert Hannah, migrations- och integrationspolitisk talesperson för Liberalerna till DN.

Svenska språket är biljetten in till arbetsmarknaden. Vi vet inte när eller om ukrainarna kommer kunna återvända hem. Vad vi däremot vet är att grundläggande svenska kommer hjälpa de som flytt till Sverige oavsett hur länge de stannar. Liberalerna vill att de som kommer ska erbjudas SFI som går att kombinera med arbete.

Erbjud ukrainska flyktingar vaccination, hälsokontroll och traumabehandling.

Liberalerna vill även erbjuda ukrainska flyktingar vaccination, hälsokontroller och traumabehandling.

De har precis upplevt en extrem situation. Och det är ett pågående trauma för de här människorna som troligtvis har släktingar och familjemedlemmar som deltar i ett krig, fortsätter Hannah.

Vuxna personer över 18 år som fått beviljat uppehållstillstånd med tillfälligt skydd enligt massflyktsdirektivet har endast rätt till vård som inte kan anstå. För att motverka en fortsatt spridning av bl. a covid-19 bör vi också erbjuda ukrainska flyktingar vaccination och en hälsokontroll. Vi kan också förvänta oss att många av de krigsoffer som kommer till oss bär med sig psykiska trauman från kriget. Detta kan leda till ytterligare påfrestningar på en psykiatri som redan idag har svårt att klara tillgängligheten. Vården bör kunna möta detta och staten ta ett finansiellt ansvar för detta.

Läs hela intervjun med Robert Hanna här.