Se alla

EU på lätt svenska

Tre anledningar att rösta på Liberalerna i EU-valet (lättläst)

Rösta på Liberalerna, rösta för Europa.

Samarbetet i EU, Europeiska unionen, är mycket viktigt just nu. Vi i Liberalerna är för EU och för mer samarbete. Tillsammans blir EU-länderna en stark kraft i världen.

Europa blir tryggare att leva i om länderna samarbetar. Det är EU-samarbetet som gör att folk kan resa, jobba och studera i hela Europa.

Men det finns också problem i Europa, till exempel klimatet och hot från terrorister. Vi måste lösa problemen tillsammans. Liberalerna har många förslag på lösningar.

Här nedanför hittar du tre anledningar att rösta på Liberalerna i EU-valet. Du kan också ladda hem texten som pdf och skriva ut den.

Lättläst(PDF)

1. Rösta för klimatet.

1. Rösta för klimatet.

Förändringar i klimatet hotar hela världen. EU måste ta ledningen i arbetet för klimatet. Vi måste samarbeta för att skapa en hållbar framtid. Det är bråttom nu.

Vi måste minska utsläppen av koldioxid. Vi måste också ta beslut inom EU för att till exempel göra jordbruk och transporter mer miljövänliga.

2. Rösta mot nationalister och extremister.

2. Rösta mot nationalister och extremister.

Nästan alla länder i Europa har nationalister och extremister som sprider hat, lögner och rädsla. De vill stänga gränser mellan länder och sluta samarbeta. Liberaler i hela EU arbetar mot nationalister och extremister. Vi vill ha ett fritt och öppet Europa.

3. Rösta för verklig förändring.

3. Rösta för verklig förändring.

Det är liberaler i Europa som jobbar hårdast för EU-samarbetet. Eftersom vi gillar EU så mycket, är det vi som har flest och tydligast idéer om vad EU ska göra. Här är några idéer som Liberalerna vill genomföra i EU:

  • Vi vill införa en skatt på koldioxid i Europa.
  • Plast som inte går att återvinna ska förbjudas.
  • Det måste bli enklare att åka tåg inom Europa.
  • Sverige borde införa Euro som valuta.
  • Alla EU-länder ska dela på ansvaret för de flyktingar
    som kommer till Europa.
  • EU borde ha en gemensam polis som bevakar gränserna.
  • EU måste kunna stoppa och straffa de EU-länder
    som inte följer mänskliga rättigheter.