Nu sänks lönekostnaderna med 86 % för svenska företag

Tisdag 14 april 2020

Idag har Liberalerna, Centerpartiet och regeringen presenterat nya kraftfulla åtgärder för att rädda svenska företag och jobb.

Liberalerna har tillsammans med de andra partierna förstärkt permitteringsmöjligheterna hos svenska företag, och från och med den 1 maj har företag som drabbats av krisen rätt till att kortidspermittera sina anställda upp till 80 % av deras arbetstid. Detta plus den sänkta arbetsgivaravgiften kan innebära en total lönekostnadsminskning hos de utsatta företagen med 86 %. Självklart behåller den anställda fortfarande mer än 90 % av sin lön.

Den nya förstärkningen av permitteringsmöjligheterna beräknas kunna kosta 127 miljarder kronor. Liberalerna anser att förändringen är nödvändig trots den höga kostnaden. Kostsamma åtgärder idag kan rädda Sverige från än mer kostsamma åtgärder imorgon.

– Det är väldigt viktigt att människor kan behålla jobbet trots Corona. Liberalerna är beredda att göra det som krävs för att säkra svenska jobb. Vi är beslutsamma och redo att göra det som är bäst för Sverige, säger Mats Persson (L) ekonomisk-politisk talesperson.