Så här röstar du

Söndag 26 maj är det val till Europaparlamentet. Du kan förtidsrösta redan från 8 maj. Du som har rösträtt kommer att få ett röstkort och mer information om valet.

Fakta om valet

Beställ Liberalernas valsedel

Här kan du förtidsrösta

Rösta som utlandssvensk

Rösta för Europa

Därför ska du rösta på Liberalerna

Tack vare EU-samarbetet kan vi resa, jobba, plugga och leva i hela Europa. Dessutom blir vårt hörn av världen fredligare och tryggare. Tillsammans blir vi europeiska länder en stark kraft i världen och en röst att räkna med.

Det är därför Liberaler säger JA till Europa när andra tvekar, klagar eller vill backa ur. Vi vill tvärtom ha mer samarbete. För det är bara tillsammans med andra som vi kan lösa de riktigt stora frågorna: klimatkrisen, säkerheten, jobben, brottsbekämpningen och vårt gemensamma ansvar för världens flyktingar.

Rösta för klimatet

Vi har ingen tid att förlora – EU måste ta ledningen i klimatarbetet. Nu måste vi snabbt få på plats en europeisk koldioxidskatt, för att minska utsläppen och bana väg för ny grön teknik.

Med gemensamma beslut kan vi också få ner plastanvändningen, bli av med kolkraften, göra jordbruket miljövänligare och få till smartare och renare transporter. Ett litet men viktigt steg är att göra det enklare att boka biljetter och åka tåg i hela Europa.

EU-samarbetet är vägen till ett grönt och klimatsmart Europa. En hållbar framtid skapar vi tillsammans.

Rösta bort nationalister och extremister

Hur ska vår gemensamma framtid se ut? Snart sagt varje europeiskt land har sin egen Trump-kopia: nationalister och extremister som sprider hat, lögner och rädsla. Om de får som de vill, försvinner mycket av den frihet vi har vant oss vid. Gränser stängs och samarbeten upphör.

Men över hela Europa är vi många som vill något annat. Liberaler tar kampen för öppenhet, frihet och en europeisk framtid där vi löser utmaningarna tillsammans.

Rösta för förändring

Över hela Europa är det liberaler som jobbar hårdas för samarbetet. Just för att vi gillar EU så mycket, har vi också flest idéer om hur unionen kan bli ännu bättre. Här är några:

• Europeisk koldioxidskatt
  • Förbjud plast som inte går att återvinna
  • Enklare att boka biljetter och åka tåg i hela Europa
  • Inför Euron som valuta i Sverige – det tjänar svenska konsumenter och företag på
  • Alla EU-länder ska dela på ansvaret för flyktingar som söker sig till Europa
  • Samarbete mot brottslighet och terrorism
  • Gemensam gränspolis
  • Hårdare kamp mot människohandel
  • Ökad insyn och mer effektivitet i EU:s arbete
  • Hårdare press på medlemsländer som inte följer mänskliga rättigheter