L presenterar färdplan: euro i Sverige senast 2028

Onsdag 13 september 2023

För 20 år sedan röstade Sverige nej till att införa euron. Det är 20 förlorade år för svenskt välstånd och inflytande i Europa. Det är hög tid att vi påbörjar arbetet med att ansluta Sverige till euron. Därför presenterar Johan Pehrson och Liberalerna på SvD Debatt en färdplan för att införa euron som valuta senast 2028.

Den svenska kronan har tappat mycket i värde under de senaste åren. Det har bland annat fått till följd att vi importerar inflation, i och med att allt vi köper från utlandet blir dyrare. Priset på såväl livsmedel som viktiga insatsvaror till industrin skjuter i höjden och det är dyrt att åka på semester i utlandet.

Tillsammans med flera experter på området vill därför Liberalerna att Sverige uppgraderar sitt EU-medlemskap från basic till premium. Vi måste ansluta oss till euron: för svensk ekonomi här och nu, för att säkra framtidens jobb och för att underlätta handeln med våra vänner i Europa. Att byta till euron skulle också ge oss mer inflytande i EU, så att vi kan driva på unionen i en ansvarsfull riktning, inte minst vad gäller det ekonomiska området.

Nu presenterar Liberalerna en ny uppdaterad färdplan för hur Sverige ska kunna införa euron som valuta senast år 2028. Då kommer man vara säker på att semestern inte spräcker hushållskassan och slipper växlingsavgifter när man tar färjan från Trelleborg till Rostock. Läs hela artikeln på SvD Debatt.