Liberalerna vill se europeisk polisstyrka mot gängbrottslighet

Lördag 18 november 2023

Gränsöverskridande gäng kräver gränsöverskridande poliser. Liberalernas partiledare Johan Pehrson och partisekreterare Gulan Avci presenterar idag förslag om europeisk polisstyrka från Liberalernas landsmöte i Linköping.

– När kriminella korsar den svenska gränsen ska jakten kunna fortsätta över Öresundsbron. Liberalerna vill därför inrätta en ny europeisk polisstyrka. Det handlar alltså om EU-poliser med möjlighet att agera både i Sverige och i andra EU-länder. Det är bara så vi på riktigt kan komma åt svenska gäng som gömmer sig på solkusten, säger Johan Pehrson (L), partiledare.

Sverige har den största ökningen av skjutningar i hela EU och enligt Europol är 70 procent av de grovt kriminella verksamma i mer än tre EU-länder samtidigt.

– Den organiserade brottsligheten är det mest akuta problem Sverige står inför och det är tydligt att den inte känner några gränser. För att komma till bukt med det här och vända utvecklingen behövs mer europeiskt samarbete, inte mindre. Därför vill Liberalerna inrätta en europeisk polisstyrka för att tillsammans med andra EU-länder bekämpa kriminaliteten, säger Gulan Avci (L), partisekreterare.

Liberalernas förslag:

• Inrätta en europeisk polisstyrka. En ny europeisk polisstyrka med mandat att agera polisiärt över landsgränserna behöver inrättas – när kriminella korsar den svenska gränsen ska jakten kunna fortsätta över Öresundsbron. Sverige bör särskilt skjuta till medel så att ett europeiskt poliskontor kan öppna på svensk mark.
  • Ge möjlighet att bedriva förundersökningar över gränserna. En europeisk polisstyrka ska kunna följa och bedriva förundersökningar, från kajen i Spanien där kokain eller vapen kommer in till köpet i Stockholms innerstad.
  • En EU-åklagare ska kunna väcka åtal i Sverige om det rör sig om gränsöverskridande brottslighet. Liberalerna driver i regeringen på för att Sverige ska gå med i den europeiska åklagarmyndigheten så fort som möjligt. Väl där bör Sverige verka för att utöka EU-åklagarnas befogenhet till att