Karin Karlsbro föreslås toppa Liberalernas lista i Europaparlamentsvalet

Onsdag 18 oktober 2023

En enig nomineringskommitté presenterar idag sitt förslag till Liberalernas lista inför Europaparlamentsvalet 2024.

Kommittén föreslår att Karin Karlsbro toppar listan. Karin är partiets nuvarande ledamot i parlamentet.

”Karin har gjort ett mycket gott arbete i Europaparlamentet där hon rankas som en av de mest inflytelserika svenska parlamentarikerna. Karin har också ett starkt stöd i partiet som vinnare av valet. ”Vi är glada över att få föreslå Karin som etta på listan”, säger Lars Persson Skandevall, ordförande i nomineringskommittén.

På plats två föreslås Anna Maria Corazza Bildt. Anna Maria kom tvåa i partiets provval.

”Anna Maria Corazza Bildt har snabbt vunnit ett stort förtroende i Liberalerna tack vare sitt starka engagemang i Europafrågor. Med sin erfarenhet, kunskap och entusiasm är vi övertygade om att Anna Maria kommer bidra till ett framgångsrikt val nästa år”, säger Lars Persson Skandevall.

På plats tre föreslås Simona Mohamsson. Simona kom trea i partiets provval.

”Simona Mohamsson är ledamot av Liberalernas partistyrelse och kommunpolitiker i Göteborg. Simona är också Liberala Ungdomsförbundets kandidat i valet. Simona har ett starkt engagemang för frihet och mänskliga rättigheter både i Hong Kong, på Hisingen och i Europa. Det är högaktuella frågor där det behövs drivande politiker, säger Lars Persson Skandevall.

Totalt innehåller nomineringskommitténs förslag över 50 kandidater som representerar Liberalerna över hela Sverige.

”Liberalerna är Sveriges mest positiva och engagerade Europaparti. Nu ser vi fram mot en framgångsrik valkampanj för ett friare och säkrare Europa”, avslutar Lars Persson Skandevall.

Valberedningens förslag finns att se här: Valberedningens förslag EP-valsedel.