Se alla

Vår politik för skolan

Liberalerna är det svenska parti som tycker att skolan är viktigast.

Det måste vara ordning och lugn i skolan för att eleverna ska kunna lära sig.

Vi säger att alla elever måste ha bra skolböcker i alla ämnen. Vi tycker det är viktigt att föräldrar och elever
ska få välja skola.

Därför säger vi att det ska finnas friskolor. Men kvaliteteten i undervisningen ska vara viktigare än att tjäna mycket pengar för företagen som har friskolor.

Skolan ska fokusera på kunskap

Elevernas resultat i skolan måste bli bättre. Elever som behöver hjälp måste få hjälp tidigt i skolan. De elever som har lätt att lära sig kunskap ska få lära sig ännu mer.

Liberalernas mål är att den svenska skolan ska vara bland de bästa i världen.

Vår politik för skolan

  • Skolan ska fokusera på kunskap

    Elevernas resultat i skolan måste bli bättre. Elever som behöver hjälp måste få hjälp tidigt i skolan. De elever som har lätt att lära sig kunskap ska få lära sig ännu mer. Liberalernas mål är att den svenska skolan ska vara bland de bästa i världen.
  • Grundskoleelever i klassrum sittandes på golv.

    Eleverna ska ha fler lektioner

    Det ska vara fler timmar med undervisning i skolan och fler lektioner med lärare. Elever som har svårt i skolan ska få ännu fler lektioner. Elever som har lätt att lära sig kunskap ska få lära sig ännu mer. De elever som riskerar att inte få godkänt ska få gå i skolan på sommaren och på andra lov.
  • Nytt likvärdigt betygssystem

    Mer lugn och ro i skolan

    Skolan är idag bråkig och otrygg. Därför behöver skolan tydligare regler för att det ska kunna vara lugn och ro. Det ska finnas tydliga konsekvenser, alltså tydliga regler för, en elev som bråkar och förstör för sina kamrater. Läraren ska bestämma i klassrummet och veta hur hen ska hålla ordning på eleverna. På så sätt kan eleverna koncentrera sig och känna sig trygga.