Se alla

Vår politik för integrationen

Vår politik kan öka integrationen och stoppa utanförskapet.
Varje medborgare i vårt land har rätt att bo ett tryggt område.

De som flyttar till vårt land ska lära sig svenska,
de ska arbeta och de ska bli en del av samhället.

Vår politik för integrationen

  • Person löser korsord i soffan medan hen avnjuter ett glas Aperol Spritz

    Att kunna prata svenska är viktigt

    För att kunna bli en del av det svenska samhället måste du kunna prata svenska. Därför vill vi att det ska finnas förskolor som arbetar med språket för barn som är nya i Sverige. Vi kallar de förskolorna för språkförskolor. Alla som är nya i Sverige ska få undervisning i svenska direkt när de kommer till vårt land. Vi vill också att fler ska kunna lära sig svenska på jobbet.
  • Man som håller i en skiftnyckel. Arbetsförmedlingen måste bli bättre på att matcha arbetslösa med jobb.

    Alla som kan jobba ska jobba

    Vi måste ha fler utbildningar till olika yrken för unga och för de som är nya i Sverige. Vi tycker det är bättre att få ett första jobb med en lite mindre lön än att få bidrag istället för jobb. Alla ska ha möjlighet att få ett jobb och tjäna egna pengar. På så sätt blir alla en del av vårt samhälle.
  • Ensam ledsen kvinna stirrandes ut genom fönster.

    Vi måste stoppa hederskulturen

    I vissa kulturer är det viktigt att familjen inte får ett dåligt rykte. Det kan därför finnas regler om till exempel vem en person får umgås med eller vem någon måste gifta sig med. Det här kallas heder och hedersförtryck. I Sverige accepterar vi inte hedersförtryck. Flera tusen pojkar och flickor i Sverige är utsatta för hedersförtryck. Skolan och sjukvården måste bli bättre på att arbeta mot den typen av förtryck. Vi vill att det ska bli ett förbud mot alla äktenskap med barn och äktenskap mellan kusiner. Straffen för de som ansvarar för hedersförtryck måste bli hårdare.