Liberalernas valkampanj: JA, YES, SI och OUI

Onsdag 24 april 2019

Idag presenterar Liberalerna sin kampanj inför valet till Europaparlamentet 2019. Kampanjen är enkel och tydlig: vi säger JA till Europa. Vi säger YES, OUI, SÍ och JA till EU-samarbetet.

Kampanjen presenterades av partisekreterare Maria Arnholm tillsammans med Karin Karlsbro och Said Abdu, som står på första och andra plats på Liberalernas lista.

– I den här valrörelsen är vi ett ytterlighetsparti, för dem som verkligen vill säga ja till ett starkare Europa, sade Maria Arnholm.

Liberalernas valrörelse bygger på samtal med väljarna.

– Vi har en fantastisk armé av valarbetare som brinner för att få gå ut och jobba. Vi har redan knackat dörr i mer än en månad, från norr till söder. Vi ska genomföra 350 000 samtal före valet. Vi har lärt oss mycket av vårt liberala systerparti i Norge, som har fått stora framgångar tack vare ett systematiskt kampanjarbete med väljarsamtal och dörrknackning. Vi är ett kampanjparti, och vi ger oss inte – vi ska skicka både Kari och Said till Europaparlamentet, sade Maria Arnholm.

– Vi säger JA till ett fördjupat Europasamarbete på en rad områden där vi behöver kroka arm för att lösa de stora utmaningar vi står inför, sade Karin Karlsbro och ställde sig framför affischen med ”OUI – JA. Rösta för klimatet.”

– Liberalerna säger JA när andra tvekar. Vi kommer inte att lösa klimatfrågorna med lite lagom samarbete. Ska vi ta oss an brottsligheten och terrorismen så måste vi samarbeta helhjärtat, sade Karin Karlsbro.

– För mig som en av de yngre kandidaterna är det viktigt att få upp valdeltagandet i Europavalen, sade Said Abdu. Som Sveriges mest Europavänliga parti har vi ett särskilt ansvar att mobilisera och argumentera för varför det är så viktigt att gå och rösta till Europaparlamentet – inte minst för ungefär en halv miljon förstagångsväljare.

Över hela Europa tar liberaler strid mot nationalister och extremister – för mer samarbete, öppenhet och en europeisk framtid. En röst på Liberalerna är en röst för Europa.

Ladda ner Liberalernas valaffischer här

Läs mer om Liberalerna i EU-valet här