Karin Karlsbro

Europaparlamentariker, Adjungerad Partistyrelsen

Kontaktuppgifter

Karin Karlsbro, 50, är Liberalernas Europaparlamentariker sedan 2019. Karin arbetar i parlamentet för ett liberalt, demokratiskt, grönt och jämställt EU. Hon har ett långt engagemang för miljö- och hållbarhetsfrågor och vill att EU ska bli världens bästa klimatorganisation. Karin har lång politisk erfarenhet från olika roller i Liberalerna, både nationellt och lokalt, och är ordförande för Liberalernas miljönätverk, Gröna Liberaler. Hon har också drivit eget företag och arbetat som hållbarhetschef i fastighetsbranschen och har en jur.kand examen från Stockholms universitet. Karin är mamma till Amelie, Kajsa, Julia och fyra kaniner och delar sin tid mellan Stockholm, Bryssel och Roslagen där hon kommer ifrån. När Karin Karlsbro inte kämpar för ett liberalt Europa är hon helst till sjöss tillsammans med familjen förstås.

Utskott och uppdrag:

• Ledamot i utskottet för internationell handel INTA, Gruppledare för den liberala partigruppen Renew Europe i detta utskott. Skuggrapportör för EU:s handelsavtal med Vietnam och Australien-Nya Zeeland. Ansvarig för utskottets arbete för Climate Border Adjustment (klimattullar).
  • Ledamot i utskottet för mänskliga rättigheter DROI.
  • Ersättare i miljöutskottet (ENVI) och skuggrapportör för FLEGT, EU:s ramverk för hållbar handel.
  • Vice ordförande i parlamentets delegation till Belarus.
  • Medlem i den en parlamentariska samarbetskommittén EU-Ukraina.
  • Medlem i den parlamentariska församlingen Euronest.

Sociala Medier

• Följ på:

Lys upp Friends Arena i solidaritet inför fotbollsmatchen mellan Tyskland och Ungern @UEFA @Friends_Arena @StockholmLive 🏳️‍🌈⚽️❣️

Ett steg bort från gasberoendet! https://karinkarlsbro.eu/nyheter/europaparlamentets-miljoutskott-rostar-att-eus-energiinfrastruktur-ska-vara-fri-fran-gas/

Sök idag! 👉🏼 https://karinkarlsbro.eu/nyheter/liberalernas-europaparlamentariker-karin-karlsbro-soker-pressekreterare/

EP_Environment just adopted its position on the revision of TEN-E : a clear signal to end EU financing of fossil fuel infrastructures ! Now up to the @EP_Industry to confirm the greening of EU infrastructure projects #energytransition #climateneutrality @KarinKarlsbro @dieGamon ...https://t.co/3B6nURylus

Guidelines for trans-European energy infrastructure, opinion by @marietouss1 to @EP_Industry adopted with 44 votes to 35.

Report and amendments

We are grateful to the European Union for €3bn plan of economic support for a future democratic #Belarus. This is a sign of solidarity with Belarusians struggling for freedom for 300 days in a row. It gives us hope for the future.

Min vecka! https://karinkarlsbro.eu/nyheter/min-vecka-aktuellt-fran-europaparlamentet-17/

Kontaktuppgifter

... Hemsida

Våra politiker