Karin Karlsbro

Europaparlamentariker, Adjungerad Partistyrelsen

Kontaktuppgifter

Karin Karlsbro är Liberalernas Europaparlamentariker sedan 2019. Hon är ledamot av parlamentets miljöutskott och utskottet för internationell handel. Karin är också vice ordförande i delegation till Belarus och sitter i parlamentets delegation för samarbete med Ukraina.

Karin har ett långt engagemang för miljö- och hållbarhetsfrågor och har en jur.kand-examen från Stockholms universitet. Hon är förlovad och har tre döttrar.

Karin Karlsbro har rankats som den näst mest inflytelserika svenska ledamoten i Europaparlamentet av Vote Watch Europe.

I Europaparlamentet har hon varit ansvarig som rapportör (ledande förhandlare i parlamentet) eller som skuggrapportör (förhandlare för partigruppen Renew Europe) i förhandlingarna om flera än 20 lagstiftningsakter, yttranden, handelsavtal och andra ärenden. Dessa inkluderar delar av Fit For 55-paketet, till exempel Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) och Deforestation Regulation.

Karin Karlsbro har även haft en nyckelroll vid framtagandet av: Batteries regulation,“Critical Raw Materials Act (CRM), Net Zero Industry Act (NZIA), Ambient Air Quality Directive, Guidelines for Trans European Energy Infrastructure, Corporate Sustainability Reporting Directive och EU Biodiversity Strategy for 2030.

Hon leder förhandlingarna i parlamentet om alla handelsavtal som rör hållbar handel med träprodukter. Karlsbro var skuggrapportör för det framgångsrikt avslutade handelsavtalen med Vietnam och Nya Zeeland, och är skuggrapportör nu under de pågående förhandlingarna för att sluta frihandelsavtal med Australien.

Utskott och uppdrag:

• Ledamot i miljöutskottet (ENVI) och skuggrapportör för FLEGT, EU:s ramverk för hållbar handel.
  • Ledamot i utskottet för internationell handel INTA. Skuggrapportör för EU:s handelsavtal med Vietnam och Australien – Nya Zeeland.
  • Vice ordförande i parlamentets delegation till Belarus.
  • Medlem i den parlamentariska samarbetskommittén EU-Ukraina.
  • Medlem i den parlamentariska församlingen Euronest.

Sociala Medier

• Följ på:

Kontaktuppgifter

... Hemsida

Våra politiker

Här hittar du information om Liberalernas politiker