Mathias Sundin: Sveriges regler flyttar företags expansion utomlands

Torsdag 16 februari 2017

Spotify ökar med 1000 personer i New York, till 1900 anställda. Det blir därmed troligen deras största kontor i världen. Liberalernas skattepolitiske talesperson Mathias Sundin är orolig att Spotifys och andra startups huvudsakliga expansion kommer att ske i andra länder om Sverige inte ändrar personaloptionsreglerna.

– Nu ser vi det ske som Spotify varnade för förra året. De flyttar inte från Sverige, utan expansionen sker i huvudsak i andra länder. Om Sverige hade ändrat optionsregler, eller i alla fall aviserat en ändring som träffar de mest framgångsrika svenska startup-företagen, hade denna expansion kunnat ske i Sverige.

– Det är sorgligt att se detta grova misslyckande för regeringen och Sverige. Ett av våra mest kända varumärken för den svenska startupframgången kommer inom kort ha sitt största kontor utomlands. Dags att vakna nu! Det kommer ske i fler bolag. Kodak uppfann digitalkameran, men fattade inte potentialen och var 2012 bankrutt och utkonkurrerade av digitalkameran. Låt inte Sverige ha ett sådant ”Kodak moment”, säger Mathias Sundin.