Varför är frågan om förbud så känslig för regeringen?

Torsdag 17 juni 2021

Liberalerna kräver idag ett tydligt besked från statsministern om att bekämpa de kriminella klanerna och traditionerna som upprätthåller deras makt över barn och unga. Detta skriver Nyamko Sabuni, Juno Blom och Robert Hannah i Aftonbladet Debatt.

Det finns områden i Sverige där rättsstaten undergrävs och hotas av klanstrukturer, eller som de också kallas, släktbaserade nätverk. Ofta går dessa hand i hand med organiserad brottslighet och hedersrelaterat våld och förtryck.

Ansvariga politiker har under lång tid inte konfronterat odemokratiska traditioner som är rotade i andra kulturer, traditioner eller religioner. Detta måste få ett slut. Den som vill komma till Sverige ska självklart mötas av glasklara krav på att respektera lagar och demokratins principer. Friheter, rättigheter och skyldigheter omfattar alla.

I samband med att statsminister Stefan Löfven kommer till riksdagen kommer Liberalerna kräva tydliga besked om statsministerns ska visa ledarskap och bekämpade kriminella klanerna och traditionerna som upprätthåller deras makt över barn och unga samt om regeringen ska ta steg mot att bekämpa kusinäktenskap.

Läs debattartikeln här.