Gör de första 100 000 kronorna på sparkontot skattefria

Fredag 4 juni 2021

Istället för att höja skatten på sparande bör vi göra de första 100 000 kronorna på sparkontot skattefria. Vi vill uppmuntra fler människor att spara, inte straffbeskatta de som redan gör det, skriver Nyamko Sabuni och Mats Persson, på Di Debatt.

I veckan presenterade Socialdemokraterna ett förslag om att införa ett maxtak på investeringssparkontot (ISK), vilket skulle innebära en skattechock för Sveriges småsparare menar Sabuni och Persson. Idag presenterar de beräkningar som visar på att skattehöjningen 2018 på ISK kommer ha dramatiska konsekvenser för spararna. För en person som sätter in 50 000 kronor på 25-årsdagen och sen sparar 2 000 kronor i månaden tills personen fyller 66 år – med en avkastning som Stockholmsbörsens historiska genomsnitt- kommer att ha ungefär en miljon mindre på kontot efter skattehöjningen. Detsamma kommer gälla för de skattehöjningar Socialdemokraterna nu föreslår.

Liberalerna väljer en annan väg och föreslår att alla svenskar ska kunna spara upp till 100 000 kronor utan att betala någon skatt på avkastningen. Det sänder en tydlig signal till fler att det ska löna sig att ta eget ansvar för framtiden.

Läs hela debattartikeln här.