Vänsterblockets skattechock slår hårdast mot medelklassen

Torsdag 21 oktober 2021

År 2004 avskaffade en enhällig riksdag arvs- och gåvoskatten. Avskaffandet markerar en viktig vändpunkt i svensk politik: En riktning bort från 1970-talets konfiskatoriska ägandeskatter. Den drabbade vanliga människor och gjorde Sverige till ett fattigare, mindre företagsamt och mindre innovativt land. Liberalerna motsätter sig regeringens skattechock, det skriver Mats Persson och Gulan Avci på SvD Debatt.

Vidare menar Persson och Avci att vänsterblockets tendenser att beskatta allt slit och flit drabbar både småföretagare och vanliga småsparare. Socialdemokraternas förslag på ett tak på investeringssparkonton, ISK, straffar knappast miljonärerna. De som på riktigt tar smällen är medelklassen som sparar lite pengar till en kontantinsats eller till pensionen.

Socialdemokraternas vilja att beskatta all form av ambition och slit är inte bra för någon. Företag som flyr utomlands och mindre företag som tvingas ägna sin tid åt de svårtolkade regelverken istället för att utveckla sin verksamhet bidrar inte till att utveckla Sverige och förbättra vår välfärd. Regeringen och vänsterpartiets önskan om att återgå till 1970-talets skattesystem får varningsklockorna att ringa hos oss som minns det. Liberalerna motsätter sig regeringens skattechock och står upp för den hårt arbetande medelklassen.

Läs hela artikeln här.

Läs mer om vad Liberalerna anser om skatter här.