Skattechock för villaägarna om V och MP får bestämma

Fredag 12 augusti 2022

När Magdalena Andersson medverkar i Ekots partiledarutfrågning vill hon inte utesluta återinförd fastighetsskatt. I stället håller hon dörren öppen för Stenevi och Dadgostar, vars politik skulle slå hårt mot villaägarnas plånböcker, skriver Mats Persson, Liberalernas ekonomisk-politiska talesperson i Expressen debatt.

Har du råd med fyra år till med en rödgrön regering? Den frågan behöver alla väljare ställa sig – men kanske allra mest de 1,9 miljoner familjer som bor i en vanlig villa. Flera socialdemokratiska ministrar vill se höjda fastighetsskatter och samtliga av socialdemokraternas samarbetspartier går till val på en återinförd fastighetsskatt och höjd skatt på boende.

Det är skälet till att Magdalena Andersson inte vill utesluta en återinförd fastighetsskatt. Nu ber hon om ett fritt mandat att bland annat förändra förutsättningarna för Sveriges villaägare: ”jag måste ha en öppenhet att förhandla med andra partier” säger Magdalena Andersson i Sveriges Radio.

Magdalena Anderssons otydlighet gällande en höljning av fastighetsskatten öppnar för en skattechock för Sveriges villaägare.

I debattartikeln presenterar  Liberalerna en unik granskning av vad Miljöpartiet och Vänsterpartiets förslag om fastighetsskatt, fastighetsavgift och sänkta ränteavdrag betyder för den breda medelklassen.

30 000 kronor per år i höjda fastighetsskatter

Ett enkelt exempel: En familj i Stockholm som förra året köpta en villa till ett genomsnittlig pris, finansierat med ett vanligt bolån och som samtidigt äger en enkel stuga värd 300 000 i exempelvis mitt uppväxtlän Kronoberg.

• Miljöpartiet vill både införa ett golv och ett tak för fastighetsavgiften. Räknat lågt på en dubblering av taket – den socialdemokratiska regeringen tillsatte en utredning som föreslog slopat tak – och ett golv om 4 000 kronor innebär det ca 11 000 kronor i höjda fastighetsavgifter. Dessutom har partiet tidigare föreslagit att ränteavdraget trappas ned med 2 procent per år. Totalt skulle det innebära drygt 30 000 i höjda fastighetsrelaterade skatter mot slutet av nästa mandatperiod.
  • Vänsterpartiet vill istället införa en ny statlig fastighetsskatt. För en villa med ett värde som snittet i Stockholm innebär det ca 20 000 kronor per i år i ny fastighetsskatt när den hunnit införas. Därutöver vill partiet sänka ränteavdragen med 5 procentenheter. Totalt skulle även detta innebära drygt 30 000 kronor i höjda fastighetsskatter per år.

Många svenskar är oroliga över sin ekonomi. Konjunkturinstitutet spår nu att Sverige går in i en lågkonjunktur nästa år. Liberalernas besked är tydligt: det krävs nu reformer som stärker ekonomin för den breda medelklassen. Vi föreslår därför sänkt moms på elen och sänkt skatt för den som jobbar.

De rödgröna partierna väljer en annan väg. Vi vet inte exakt vad de kommer förhandla sig fram till. Det kan bli mindre eller långt mer än 30 000 kronor i höjda fastighetsskatter. Men vi vet Socialdemokraterna både söker samarbetspartier som vill höja fastighetsskatterna och fritt förhandlingsmandat att göra upp med dem för att behålla makten.

Läs hela debattartikeln här.