toppbild

Nyamko Sabuni ny partiledare för Liberalerna

Fredag 28 juni 2019

Liberalernas extra landsmöte valde idag Nyamko Sabuni till partiledare.

– Vårt parti har en stolt historia, sade Nyamko Sabuni i sitt tal. Det är som en mosaik där vi lägger bit för bit för att göra Sverige mera liberalt. Idag lägger vi ytterligare en bit till den mosaiken när Liberalerna som första svenskt parti väljer en partiledare med afrosvensk bakgrund. Det är ytterligare ett bevis för att Liberalernas Sverige är möjligheternas land.

– Sverige är möjligheternas land, men det finns också många problem att hantera. Vi riskerar en ny lågkonjunktur med ökande arbetslöshet. Vi måste se till att svenska företag kan öka sin konkurrenskraft. Vi behöver bidra till att minska de globala utsläppen och ta ett stort ansvar för klimatet. Liberalerna ska vara möjligheternas miljöparti. Vi behöver politik för fler friska år, men också en omsorg och sjukvård som kan ta hand om allt fler äldre.

– För mig är den betyder den liberala ideologin att staten ska fungera lite som en snäll storasyster. Samhället ska finnas med reformer när friheten saknas, men annars vill man ju ha den där storasystern lite på avstånd, eller hur? Alltså: reformer för att öka friheten där den saknas – annars ska vi få sköta våra egna liv, och det ska staten respektera.

– Vi har en stolt historia men vi har också viktiga uppgifter framför oss. Jag ser fram emot att få utföra detta viktiga arbete tillsammans med er.