Nya talespersoner

Torsdag 25 januari 2018

Liberalerna har utsett nya talespersoner på en rad viktiga sakpolitiska områden. Talespersonerna har ett viktigt uppdrag att i valrörelsen föra ut Liberalernas nya politik och vara en tydlig opposition mot den rödgröna regeringen.

Gulan Avci är ny integrationspolitisk talesperson

Gulan Avci är ordförande i Liberala Kvinnor och har en lång erfarenhet att arbeta med integrationspolitik. Hennes kamp för jämställdhet och mot hedersförtryck fortsätter. Hennes roll blir att ta ett helhetsansvar för att Sverige ska få en bättre integrationspolitik med fokus på jobb, trygghet och liberala värderingar.

Robert Hannah är ny biträdande integrationspolitisk talesperson och talesperson i riksdagen. Han fortsätter även som bostadspolitisk talesperson.

Fredrik Malm är ny utrikespolitisk talesperson

Fredrik Malm är riksdagsledamot för Liberalerna och har ett stort engagemang i utrikespolitiken. Han har tidigare varit utrikespolitisk talesperson för partiet och tillträder som talesperson i en orolig tid för omvärlden. Han har därmed en viktig roll i att stå upp för en demokratisk och liberal värld. Fredrik Malm tillträder som talesperson den 15/2, då han ersätter Birgitta Ohlsson som utrikespolitisk talesperson. Han fortsätter även som migrationspolitisk talesperson vid sidan av sitt nya uppdrag.

Anna Starbrink är ny sjukvårdspolitisk talesperson

Anna Starbrink är landstingsråd i Stockholms län och har varit ordförande i Liberalernas välfärdskommission som tagit fram Liberalernas nya sjukvårdspolitik. Hon blir en viktig röst för att föra ut Liberalernas politik och i att kritisera regeringens sjukvårdspolitik som skapat längre vårdköer och sämre tillgänglighet.

Bengt Eliasson är ny biträdande sjukvårdspolitisk talesperson och talesperson i riksdagen. Han fortsätter även som funktionspolitisk talesperson

Said Abdu är ny arbetsmarknads- och företagspolitisk talesperson

Said Abdu är riksdagsledamot från Trollhättan och har en bakgrund som företagare och som aktiv inom olika företagarorganisationer. Mats Persson fortsätter som ekonomisk-politisk talesperson och har ett övergripande ansvar.

Maria Arnholm är ny jämställdhetspolitisk talesperson

Maria Arnholm är partisekreterare för Liberalerna och har tidigare varit jämställdhetsminister.

Christina Örnebjär är ny kulturpolitisk talesperson

Christina Örnebjär är riksdagsledamot från Kumla och blir ordinarie ledamot i kulturutskottet.

Maria Weimer är ny näringspolitisk talesperson

Maria Weimer är riksdagsledamot från Uppsala och blir ordinarie ledamot i näringsutskottet.

Lotta Edholm är ny biträdande utbildningspolitisk talesperson

Christer Nylander är, liksom tidigare, utbildningspolitisk talesperson. Han får nu stöd av Lotta Edholm som idag är oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Kontakt:
Liberalernas presstjänst: 070-854 90 20