Därför säger vi nej till Socialdemokraterna

Torsdag 25 augusti 2022

Sverige befinner sig i svåra ekonomiska tider. Plötsligt blir konsekvenserna av de rödgrönas vanskötsel av elmarknaden, jobben och ekonomin i stort akut kännbara för medelklassen i Sverige. För Liberalerna kommer svaret på Sveriges lösningar aldrig att vara Magdalena Andersson och hennes skattehöjargäng, skriver partiledare Johan Pehrson och Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna på Di Debatt.

Priserna har stigit. För att äta. För att bo. För att värma sig. Och för att ta sig någonstans. Det har blivit dyrtider för den som bor i Sverige. Runtom i vårt land vänder sig medborgare till oss politiker och söker svar. Låt oss vara tydliga: För Liberalerna kommer svaret på Sveriges lösningar aldrig att vara Magdalena Andersson och hennes skattehöjargäng. Socialdemokraternas åtta år talar för sig själva, ingen inbjudan i teve kommer att ändra på detta.

Ordet medelklass reduceras i debatten inte sällan till en fråga om padeltider eller semesterresor. Därför har vi liberaler på sina håll möts av oförstående och hån för att vi nu talar om denna grupp. Men den breda medelklass med människor som har jobb, boende och en ordnad tillvaro utgör en grunden för ett fungerande samhälle och en stark demokrati. Utan strävsamma sjuksköterskor, lärare, barnmorskor och poliser stannar samhället av. Utan samhällsbyggare som ingenjörer, socialarbetare, småföretagare och hantverkare blir Sverige ett fattigare och tråkigare land.

För i Sverige ska flit och slit uppmärksammas. Och oron hos den som gör rätt för sig ska bemötas. För det finns inget som skapar så mycket frihet för människor som att tillhöra den breda medelklassen. En frihet att med strävsamhet, ökat ansvar och arbete kunna påverka sitt eget och sina barns liv. Därför ska fler i utanförskap kunna känna att lärarens eller småföretagarens liv också ska kunna bli deras liv.

Den medelklass som utgör den stora majoriteten av svenskarna ska varken riskera energifattigdom eller varselvågor till följd av politisk vanskötsel. Socialdemokraterna har slarvat bort den svenska energiförsörjningen och konkurrenskraften.

Liberala förslag för att rädda medelklassen från kostnadschocker

1. Skattesänkningar redan i höst. Sverige behöver uppmuntra arbete och företagande. Med nya jobbskatteavdrag får fler bättre marginaler i en svår tid. Men det är också en strukturreform som värnar arbetslinjen genom att drivkraften att arbeta ökar. Sänkta inkomstskatter ger också arbetsmarknadens parter bättre förutsättningar att ta ansvar för inflationen i den kommande avtalsrörelsen. Liberalerna vill också ge alla jobbskapare i småföretag en vitamininjektion med ett förstärkt växa-stöd och utökade 3:12-regler.
  2. Lägre skatt på el. Höga gaspriser och nedlagd kärnkraft kommer att stå svenska folket dyrt i vinter. Staten ska inte gå med miljardöverskott när elmarknaden havererar, Därför vill Liberalerna akutsänka elmomsen från 25 till 6 procent. Det är orimligt att staten gör övervinster på höga elpriser samtidigt som hushållen drabbas av historiskt höga elräkningar.
  3. Inför en femårig CSN-paus. Liberalerna vill att varje låntagare under sammantaget högst fem år ska kunna pausa både återbetalning och ränteinbetalning av sitt studielån. Många som är i familjebildande ålder har höga kostnader samtidigt som inkomsterna är lägre än vad de är senare i livet. För en genomsnittlig låntagare innebär pausen en tillfälligt minskad utgift om ca 1000 kronor i månaden.
  4. Stopp för höga avgifter till banken. Riksbankens planer på att fortsätta höja reporäntan gör att osäkerheten ökar för många hushåll. Allt fler väljer nu därför att binda sina bolån. Samtidigt varnar Finansinspektionen för att den som vill sälja sitt boende före bindningstiden på lånet har löpt ut väntar omotiverat höga avgifter. Nu måste politiken kliva in på konsumenternas sida. Bankernas oskäliga avgifter är både orättvisa och bidrar till att rörligheten på bostadsmarknaden minskar. Därför föreslår Liberalerna att avgiften för att säga upp bolån med bunden ränta sänks kraftigt. För ett hushåll med lån på 2 miljoner kronor kan det handla om i storleksordningen 20 000 kr i sänkta avgifter.

De rödgröna partierna väljer en annan väg. Socialdemokraterna vill införa en ny värnskatt.  Vänsterpartiet har föreslagit höjda skatter med 75 miljarder kronor bland annat genom höjd skatt på sparande, en återinförd statlig fastighetsskatt och slopade RUT-och ROT-avdrag. Miljöpartiet vill höja skatten på boende och sparande.

Vi vet att det är den breda medelklassen som får betala för att den ekonomiska politiken förs till vänster.

Det vill vi i Liberalerna ändra på: Vi är partiet för samhällsbyggarna i den breda och öppna medelklassen. Alla som vill se ett samhälle där fler får jobb i hela Sverige. Där flit, skötsamhet och ansvar uppmuntras för att öka friheten på riktigt.

Nu talar opinionsundersökningarna sitt tydliga språk: Liberalerna är garanten för en liberal borgerlig regering. Vi säger nej till Magdalena Andersson och ja till en ny start för Sverige.

Läs hela artikeln här.