Liberalerna tillsätter klimatkommitté

Lördag 18 mars 2023

Hela EU ska nå klimatmålen och Sverige ska vara bäst i klassen. Därför tillsätter
partistyrelsen idag en liberal klimatkommitté ledd av Romina Pourmokhtari.
Klimatkommitténs uppdrag är att fortsätta utveckla Liberalernas klimatpolitik och komma med förslag på:1. Ett nytt företagsklimat för klimatet

2. Sverige som förebild – export av gröna krav och lösningar till EU

3. Ny vetenskapsförankrad klimatpolitik med köksbordslegitimitet

Nu måste alla partier göra sin klimatläxa. Liberalerna har i regering startat en grön reformperiod med en ny effektiv och ambitiös klimatpolitik som ska nå hela vägen till noll. Samtidigt har den förra regeringens symbolpolitik väckt motstånd mot klimatomställningen i sig. Klimatförnekare har flyttat fram positionerna i debatten och ifrågasätter klimatmålen. Nu måste partierna göra sin klimatläxa:

Därför tillsätter Liberalernas partistyrelse nu en liberal klimatkommitté ledd av klimatminister Romina Pourmokhtari. På så sätt säkras en ständig politikutveckling under ledning av partiets främsta klimatpolitiker. Idag presenterar Liberalerna klimatkommitténs mål:

1. Ett nytt företagsklimat för klimatet. Liberalerna tror varken på miljöpartistisk nedsläckning eller på klimatförnekarnas låtsasvetenskap. Det är nya företag och ny teknik som kommer lösa klimatkrisen. Det svenska progressiva näringslivet har redan bestämt sig, vi ska hela vägen till noll. Framtiden är grön, men långdragna tillståndsprocesser och föråldrad skattepolitik bromsar företagen. Kommittén ska därför ta fram ny politik som förbättrar villkoren för de gröna företagen i näringslivet.

2. Sverige som förebild – export av gröna krav och lösningar till EU. Sverige ska varken klippa kablar eller blunda för vad som händer utanför våra landsgränser. I stället ska svenska gröna lösningar, politiska som tekniska, slå sig fram i EU. Kommittén ska därför ta fram nya förslag för hur EU:s energisystem kan bli mer robust och kräva att fler länder tar ansvar för klimatpolitiken.

3. En klimatpolitik som tål granskning från både forskarna och hushållen. Liberalerna har hittills inte tagit tillräckligt med hänsyn till de utmaningar människor ställs inför i vardagen. Klimatpolitiken behöver vara förankrad i vetenskap och fungera i medborgarnas vardag. Liberalerna är partiet för väljare som efterfrågar en morgondag utan bensin- och dieselbilar samtidigt som man förstår att klimatomställningen är vägen till ökat välstånd.
Vårt parti ska ha svaren på både frågorna som ställs av klimatforskarna och på årsmötet i bostadsrättsföreningen. Kommittén ska därför ge förslag på hur fler liberalt sinnade väljare som vill att klimatpolitiken prioriteras väljer borgerlighetens gröna röst.

Ordförande: Romina Pourmokhtari
Ledamöter: Louise Eklund, Helena Gellerman, Johanna Wykman, Fredrik Brange, Cecilia Rönn, Simona Mohamsson, Erik Berg.
Sekretariat: Daniel Westlén, Ellen Axenborg