Nyamko Sabuni Kusingifte

Förbjud kusinäktenskap

Fredag 18 februari 2022

Regeringen vill inte kriminalisera kusinäktenskap, det besked gav justitieministern igår. Vi har talat med Nyamko Sabuni, partiledare för Liberalerna, om varför hon är besviken över beskedet.

Hej Nyamko, varför vill du, till skillnad från regeringen, förbjuda kusingifte?

Kusinäktenskap möjliggör och upprätthåller släktkollektivets makt och kontroll över barnen och deras framtid. För dem som gifts bort med släktingar finns små möjligheter att kunna berätta och få stöd vid utsatthet. Det krävs ökade insatser mot kusinäktenskap som begränsar människors frihet.

Vad tror du är anledningen till att regeringen inte agerar i frågan?

För 20 år sedan när man tog upp de här frågorna möttes man av anklagelser om rasism. Nu råder tystnad i stället. Liberalerna har flera gånger under det senaste året krävt svar i riksdagens kammare från flera statsråd i S-MP-regeringen, inklusive förre statsministern Stefan Löfven, om regeringen är beredd att utreda ett förbud mot kusinäktenskap. Statsråd efter statsråd duckar på frågan om att stoppa kusinäktenskapen som stärker klanerna och hedersförtrycket. Detta svek kan inte fortgå.

Vad anser du är problemet med kusingifte?

Det är ganska enkelt, din farbror ska inte också vara din svärfar. Men det efterlevs i dagens Sverige. En studie från Uppsala Universitet visar att 61 procent av flickor i Uppsala med utrikes födda föräldrar inte får bestämma på egen hand vem de ska gifta sig med. Jag förstår inte varför regeringen inte är beredda att stoppa en av de traditioner som upprätthåller såväl klankulturer som hedersrelaterat våld och förtryck: kusinäktenskap.

Vad kräver du?

Jag vill att Sverige följer Norges exempel och stoppar kusinäktenskapen. Jag vill se en kraftfull mobilisering för att skydda alla de barn och unga som riskerar föras utomlands för att bli bortgifta. För alla de förskolebarn som idag tvingas leva med begränsningar på grund av sitt kön. För alla de som möter släktens krav på att gifta sig med en kusin.

Lyssna när Nyamko Sabuni kommenterar regeringens beslut  här.

Här kan du läsa hela Nyamko Sabunis kommentar här.