FN är viktigt. Men kan bli bättre.

Tisdag 24 oktober 2023

Idag är det FN-dagen och Liberalerna firar att 78 år har gått sedan ikraftträdandet av stadgarna. FN är en viktig organisation som har spelat en avgörande roll i upprätthållandet av fred, säkerhet, och mänskliga rättigheter, inte minst på vår kontinent. Det är ett samarbete vi värnar om.

Tyvärr har FN idag påtagliga brister som går på tvärs med uppdraget och urholkar organisationens syfte. I säkerhetsrådet uppstår inte sällan låsningar eftersom de permanenta medlemsstaterna har vetorätt. Där gaddar länder som Kina och Ryssland ihop sig för att förhindra ett gensvar från FN mot deras egna brutaliteter. Samtidigt kan man konstatera att rådet för mänskliga rättigheter har blivit en skurkklubb full av medlemsstater som inte respekterar de rättigheter de är där för att försvara.

På FN-dagen kan vi glädjas åt att organisationen bildats, men samtidigt behöver vi lyfta blicken och se hur organisationen kan förbättras för att återigen bli en stark röst för fred och demokrati. Ett så viktigt forum för internationell samverkan som FN får inte reduceras till en kaffepaus för världens diktatorer. Därför vill Liberalerna att ett demokratikrav införs för medlemskap i FN:s råd för mänskliga rättigheter och att de ryska krigsförbrytarna kastas ut ur säkerhetsrådet.