L: Sänk elskatten som en del av klimatomställningen

Fredag 20 oktober 2023

För att få ner utsläppen så att vi kan minska klimatpåverkan behöver privatpersoner och företag ställa om från fossil till el. Därför vill Liberalerna sänka elskatten för att ta bort hinder för att snabba på klimatomställningen.

Sverige behöver fördubbla sin elproduktion fram tills 2045. Regeringen satsar stort på att bygga ut kraftproduktionen i Sverige. Vi tar nu bort skygglappar för kärnkraften, beviljat dubbelt så havsvindkraft än förra regeringen och Liberalerna har precis presenterat en ny plan för solenergi.

Tidigare i veckan presenterade John Hassler sin utredning där han föreslog en sänkning av elskatten. Det är ett förslag som Liberalernas ekonomisk-politiska talesperson välkomnar. Det skulle innebära lättnader för hushållens plånböcker och underlätta omställningen för företagen.

”När man ska göra omställningen till ett fossilfritt samhälle så behöver både industrier och privatpersoner ha tillgång till billig el. Jag har varit i kontakt med stora företag som vill göra stora satsningar, men där elskatten är ett hinder för dem”, säger Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson Cecilia Rönn i Dagens Industri.