Karin Karlsbro

Europaparlamentariker, Adjungerad Partistyrelsen

Kontaktuppgifter

Karin Karlsbro, 50, är Liberalernas Europaparlamentariker sedan 2019. Karin arbetar i parlamentet för ett liberalt, demokratiskt, grönt och jämställt EU. Hon har ett långt engagemang för miljö- och hållbarhetsfrågor och vill att EU ska bli världens bästa klimatorganisation. Karin har lång politisk erfarenhet från olika roller i Liberalerna, både nationellt och lokalt, och är ordförande för Liberalernas miljönätverk, Gröna Liberaler. Hon har också drivit eget företag och arbetat som hållbarhetschef i fastighetsbranschen och har en jur.kand examen från Stockholms universitet. Karin är mamma till Amelie, Kajsa, Julia och fyra kaniner och delar sin tid mellan Stockholm, Bryssel och Roslagen där hon kommer ifrån. När Karin Karlsbro inte kämpar för ett liberalt Europa är hon helst till sjöss tillsammans med familjen förstås.

Utskott och uppdrag:

• Ledamot i utskottet för internationell handel INTA, Gruppledare för den liberala partigruppen Renew Europe i detta utskott. Skuggrapportör för EU:s handelsavtal med Vietnam och Australien-Nya Zeeland. Ansvarig för utskottets arbete för Climate Border Adjustment (klimattullar).
  • Ledamot i utskottet för mänskliga rättigheter DROI.
  • Ersättare i miljöutskottet (ENVI) och skuggrapportör för FLEGT, EU:s ramverk för hållbar handel.
  • Vice ordförande i parlamentets delegation till Belarus.
  • Medlem i den en parlamentariska samarbetskommittén EU-Ukraina.
  • Medlem i den parlamentariska församlingen Euronest.

Sociala Medier

• Följ på:

En regim som stjäl unga människor liv.

#Belarus. Political prisoner Marfa Rabkova has fainted yesterday. Her blood pressure was 80/60 mmHg. Despite the fact that it was the second such episode, she has not been hospitalized.Prominent human rights volunteer, she might get up to 12 years in prison.
Marfa is 26 years old

Till sist…. ❤️❤️
#grönsfrikärlek #grensefrikjærlighet

Massakern på Utøya skedde inte i ett vakuum. Den genomfördes av en person som hämtade sin näring i ett högerextremt ekosystem. Ord fick konsekvenser. Låt oss aldrig glömma - och minnas dem som föll offer för terrorn, som 22/7-11 riktade sig mot den unga socialdemokratin i Norge.

Högerpopulism är ett europeiskt samhällsproblem! @liberalerna @RenewEurope
@EurLiberalForum

“Today, a wind of right-wing #populism is a threat to #humanrights”.

📽️In this #ELFthoughtbites, @RenewEurope MEP @KarinKarlsbro, addresses the challenges to #HumanRightsintheXXICentury.

#Liberals are the counter-force to populism. If we don’t mobilise for freedom, who will?

Belarusian revolution is led by women and empowered by women. Women of Belarus inspired the whole world with their courage to stand up against the dictatorship of Lukashenka. And they keep fighting every day - just look at today's marching of the women with umbrellas!

Kontaktuppgifter

... Hemsida

Våra politiker

Här hittar du information om Liberalernas politiker