Karin Karlsbro

Europaparlamentariker, Adjungerad Partistyrelsen

Kontaktuppgifter

Karin Karlsbro, 50, är Liberalernas Europaparlamentariker sedan 2019. Karin arbetar i parlamentet för ett liberalt, demokratiskt, grönt och jämställt EU. Hon har ett långt engagemang för miljö- och hållbarhetsfrågor och vill att EU ska bli världens bästa klimatorganisation. Karin har lång politisk erfarenhet från olika roller i Liberalerna, både nationellt och lokalt, och är ordförande för Liberalernas miljönätverk, Gröna Liberaler. Hon har också drivit eget företag och arbetat som hållbarhetschef i fastighetsbranschen och har en jur.kand examen från Stockholms universitet. Karin är mamma till Amelie, Kajsa, Julia och fyra kaniner och delar sin tid mellan Stockholm, Bryssel och Roslagen där hon kommer ifrån. När Karin Karlsbro inte kämpar för ett liberalt Europa är hon helst till sjöss tillsammans med familjen förstås.

Utskott och uppdrag:

• Ledamot i utskottet för internationell handel INTA, Gruppledare för den liberala partigruppen Renew Europe i detta utskott. Skuggrapportör för EU:s handelsavtal med Vietnam och Australien-Nya Zeeland. Ansvarig för utskottets arbete för Climate Border Adjustment (klimattullar).
  • Ledamot i utskottet för mänskliga rättigheter DROI.
  • Ersättare i miljöutskottet (ENVI) och skuggrapportör för FLEGT, EU:s ramverk för hållbar handel.
  • Vice ordförande i parlamentets delegation till Belarus.
  • Medlem i den en parlamentariska samarbetskommittén EU-Ukraina.
  • Medlem i den parlamentariska församlingen Euronest.

Läs mer om mig på min hemsida!

Sociala Medier

• Följ på:

One year ago a near-total ban on abortion care came into force in 🇵🇱

Gott så! Men ni borde inte ha tystats!

@KarinKarlsbro Tack för ditt stöd, Karin ❤️
Twitter har återställt vårt konto och också konton av Folkambassader i Frankrike och Österrike.

De som stödjer ett fritt, demokratiskt Belarus ska inte tystas @BelarusInSwedens konto har nyligen blivit avstängt från twitter utan en förklaring till avstängningen….
#StandWithBelarus /#freebelarus

Kontaktuppgifter

... Hemsida