Ukraina EU

Skynda på Ukrainas väg in i EU

Tisdag 1 mars 2022

Karin Karlsbro, Europaparlamentariker (L) skriver tillsammans med Joar Forssell, utrikespolitisk talesperson och Olle Johnsson
utrikespolitisk talesperson och andre vice ordförande för Liberala ungdomsförbundet (Luf) på SvD debatt att det är angeläget att EU-kommissionen snarast lägger fram ett förslag på en särskild färdplan för ett ukrainskt medlemskap i Europeiska Unionen.

EU ska fortfarande göra mer Ukraina. I den extremt svåra situation som landet befinner sig i måste Europa lyssna på president Volodymyr Zelenskys vädjan och omedelbart skynda på Ukrainas medlemskapsförhandlingar i EU. Ukraina är en del av Europa och Ukraina har sin framtid i Europeiska Unionen.

Sedan Rysslands annektering av Krim och i synnerhet efter den fullskaliga ryska invasionen är det uppenbart att Ukraina under lång tid kommer att behöva särskild hjälp. Både i det akuta skedet och därefter för att kunna återuppbygga landet. Därför är det angeläget att EU-kommissionen snarast lägger fram ett förslag på en särskild färdplan med kraftfulla stödinsatser för demokratibyggande och ekonomiska reformer för ett ukrainskt EU-medlemskap.

För Putin och Ryssland skulle ett ukrainskt medlemskap slå hål på deras dröm om att ta kontrollen över Ukraina. Att välkomna Ukrainas närmande till EU skickar en tydlig signal till alla de människor i landet som just nu heroiskt kämpar för sin överlevnad mot Rysslands brutala övergrepp – att deras framtid är i EU och Europa.

Demokratier måste hålla ihop. Ukraina har gång på gång valt väg – den europeiska vägen. Vi uppmanar därför EU-kommissionen att ta president Zelenskys och det ukrainska folkets vädjan på allvar och öppna dörren för våra blågula grannar.

Läs hela debattartikeln  här.

Liberalerna om EU.