Presskontakt: Emilie Tilstam

[email protected]europa.eu

Om Karin

Utskott och uppdrag:

• Ordinarie ledamot utskottet för internationell handel (INTA) som gruppledare för den liberala partigruppen Renew Europe. Skuggrapportör för handelsavtalen med Vietnam och Australien-Nya Zeeland.
  • Ersättare i miljöutskottet (ENVI) och skuggrapportör för FLEGT, EU:s ramverk för hållbar handel.

Om Karin

Karin Karlsbro är 49 år och är Europaparlamentariker sedan 2019. Hon har varit ordförande för Liberala Ungdomsförbundet och Gröna Liberaler. Hon är utbildad jurist och har tidigare jobbat som hållbarhetschef och varit chef för Liberalernas riksdagskansli och stabschef åt tidigare integrationsministern Nyamko Sabuni. Karin kommer från Roslagen och är gift och har tre barn.

Citat:

“Liberalerna ska vara Sveriges mest Europavänliga röst i parlamentet. För mig är det självklart att vi måste möta Europas stora utmaningar tillsammans – såsom klimatkrisen, framtiden för frihandel och fri-och rättigheter i Europa och världen.”