Rågsved i Solnedgång.

L: Inga utsatta områden 2030

Torsdag 14 oktober 2021

Polisen har idag presenterat vilka förändringar som görs i lisan över utsatta områden i Sverige. Det finns uppemot 60 sådana områden i Sverige och regeringens brist på handlingskraft är ett stort svek mot alla de som lever i dessa områden. Liberalerna har utvecklat en plan för att Sverige inte ska ha några utsatta områden 2030.

Utvecklingen i landets utsatta områden kan antingen vändas eller förvärras. Det beror på om vi sätter in kraftfulla åtgärder redan nu. Vi måste ta tillbaka makten från kriminella gäng och samtidigt jobba långsiktigt med skolan och tryggare bostadsområden, säger Robert Hannah (L), riksdagsledamot och integrationspolitisk talesperson.

Det som kännetecknar ett utsatt område är bland annat en hög koncentration av kriminella, systematiska hot och våldshandlingar mot vittnen, målsägare och anmälare – och att polisen kan ha mycket svårt att fullfölja sitt arbete i området. Trygghet måste vara ett prioriterat område i kommunens alla verksamheter. Den bästa skyddsvallen mot rekryteringen till kriminella gäng är en lyckad skolgång. Sverige behöver Förortslyftet för att vända utvecklingen. Det går att nå målet, men vi behöver agera här och nu med kraftfulla åtgärder.

Exempel på åtgärder inom Förortslyftet är skärpta straff för att hota vittnen, sänkt skatt på låga inkomster – 1000 kronor mer kvar i plånboken, språkförskola ska bli obligatoriskt för nyanlända barn mellan tre och fem år från familjer med ett annat modersmål än svenska, inför yrkesskolan och ge dem som saknar gymnasieutbildning chansen till utbildning inom bristyrken samt ett skattebefriat bosparande för förstagångsköpare.

Läs mer om våra förslag: Förortslyftet – En plan för att Sverige inte ska ha några utsatta områden år 2030

Här kan du se mer om polisens utsatta områden.