Senaste nytt

Solnedgång i Rosengård.

Förortslyftet

Hela Sverige ska vara möjligheternas land. Då kan vi inte ha områden där människors vardag och livschanser begränsas som de gör i de 60 utsatta områdena från Malmö och Rosengård i söder till Borlänge och Tjärna ängar i norr. Därför behövs förortslyftet – en plan för att vända utvecklingen i Sveriges utsatta områden fram till år 2030.

DÄRFÖR ÄR JAG LIBERAL

Jag är med i Liberalerna för synen på människans villkorslösa rätt till frihet och den starka övertygelsen om att aldrig acceptera att någon står utanför samhället. Därför är tillgång till en levande arbetsmarknad och utbildningsmöjligheter är grunden. Jag är också med i Liberalerna för den starka strävan att motverka social splittring. Jag vill se ett samhälle som gör upp med alla former av kompromissande med extrema krafter som splittrar samhället och fråntar enskilda sin rätt att forma sitt egna liv. När vi har gjort upp med dessa krafter, är jag övertygad om att vi kan skapa ett Sverige som möjliggör frihet för alla landets invånare.

Sociala medier

• Följ på:

Din farbror ska inte också vara din svärfar. Det är en ganska enkel regel, men som inte efterlevs i dagens Sverige.

Nu kräver vi att regeringen öppnar ögonen och förbjuder kusinäktenskap.

En studie från Uppsala Universitet visar att 61 procent av flickor i Uppsala med utrikes födda föräldrar inte får bestämma på egen hand vem de ska gifta sig ...med.

Kusinäktenskap är en central del av hederskulturen. Vi har mött många maktlösa flickor och pojkar som berättat hur kusinäktenskap används av familjer. Genom familjens kontroll är kusinäktenskap en större garanti för att flickan är oskuld, en förutsättning för att upprätthålla sammanhållningen och kontrollen likväl som att egendomen blir kvar inom släkten.

Nu kräver vi att regeringen öppnar ögonen och förbjuder kusinäktenskap.