FP-prio i budgeten; Lagad mat i äldreomsorgen

Torsdag 24 september 2015

För många av våra allra äldsta är det dagliga livet både ensamt och långsamt. Vännerna har gått bort och barn och barnbarn har alltför lite tid. Inte sällan är det måltiden som blir dagens höjdpunkt.

Den svenska äldreomsorgen måste präglas mer av valfrihet och fokusera på att höja livskvaliteten för de äldre. På mina resor genom Sverige har jag träffat många äldre människor som varit missnöjda med att få maten i en plastlåda uppvärmd i micron av hemtjänsten.

Liberalerna vill att de äldre ska få möjlighet att välja lagad mat i hemmet, där hemtjänsten hjälper till, våra äldre ska få uppleva matlagning så som de gjorde förr. God och näringsriktig mat i trivsam miljö är en viktig kvalitetsfråga. Därför föreslår vi i vår budgetmotion att en miljard kronor årligen satsas på en laga-mat-garanti som innebär att personal inom hemtjänsten ska ta sig tid för traditionell matlagning åt de äldre som vill. Alla kommuner ska erbjuda lagad mat till våra äldre.

Lyssna gärna på inslaget i Sveriges radios Ekot-sändning här, http://t.sr.se/1NVl05U

Liberala hälsningar,

Jan Björklund